Kort om besøgsteamet

Besøgsteamet kan hjælpe jer med at sætte forebyggelsen i system. Vi tilbyder udvalgte brancher et forløb, hvor I kan udvikle og afprøve nye veje til at forebygge og håndtere fælles udfordringer i arbejdsmiljøet.

Kort om besøgsteamet
Del: - -

Keep it simple: Et skarpt fokus på kerneopgaven

Trods en god og ihærdig indsats for at forbedre trivslen blandt medarbejderne på Tradium, Erhvervsskole og -gymnasier i Randers, er der alligevel plads til forbedringer. Derfor har Tradium nu valgt at indgå i et forløb med BFA’s besøgsteam, og indtil videre er de kommet rigtig godt fra start.

Susanne Thaisen (tv) har undervist frisørelever gennem mange år på Tradium i Randers. Hun mærker tydeligt, hvordan den stigende mistrivsel blandt nogle af eleverne generelt påvirker hverdagen i undervisningen. Foto: Tradium

Af Anne-Mette Holm

Det går egentlig meget godt, men…

Tradium, Erhvervsskole og -gymnasier, i Randers har gennem flere år sat spot på arbejdsmiljøet. I det store og hele går det egentlig meget godt. Alligevel har tiden med corona, flerårige besparelser med deraf begrænsede ressourcer og stigende mistrivsel blandt eleverne sat sine spor i organisationen.


Selv om Tradium har sat flere indsatser i gang, er der stadig noget, der lyser rødt i forhold til lærernes egne opfattelser af, hvad det vi sige at levere kvalitet eller ikke levere kvalitet. Og det hænger blandt andet sammen med, at flere og flere elever har det skidt, og det smitter af i undervisningen, som ikke længere kun handler om at lære eleverne et bestemt fag eller pensum.

Reservemor for eleverne

- Vi skal gøre os umage som undervisere. De unge har brug for støtte, vejledning og omsorg. Jeg ser mig lidt som en reservemor. De har brug for opmærksomhed. De har meget ondt, og der er et stigende antal elever, der går til psykolog og læge, og mange har diagnoser. Nogle bruger det næsten lidt som en undskyldning eller en lovlig årsag til ikke at deltage i undervisningen, forklarer arbejdsmiljørepræsentant (AMR) Susanne Thaisen, der er en meget erfaren lærer på frisøruddannelsen.

Hendes leder bakker helt op om den opfattelse:

- Udfordringerne er blevet tungere. Hvor det før var nok med lidt støtte, er der i dag brug for megen støtte hele tiden. Vi har været nødt til at rykke tættere sammen i bussen. Nogle af vores elever har det så svært, at vi har svært ved at hjælpe dem, uddyber uddannelsesleder Luna Bergmann Winkler, der også er arbejdsmiljøleder på frisørafdelingen.

Fra fysisk til mental træthed

- Som underviser bliver vi mere trætte i hovedet i dag, fordi man skal forholde sig til alle de små forstyrrelser i løbet af arbejdsdagen. Det kan være en, der græder, råber eller noget andet. Man er bare på, fra man træder ind i lokalet, sige hun. Både hun og Susanne Thaisen er den del af Tradiums samarbejdsorganisation.

Man når ikke det, der er planlagt

- Vi må erkende, at tingene tager længere tid, end de har gjort tidligere. Vi rummer de mange forskellige elevtyper. Differentieret undervisning er steget væsentligt, vi skal forklare på mange forskellige måder, så vi skal ikke lave for høje forventninger og mål fra start. Hvert skridt er altid et skridt. Der er meget fokus på eleven. Det har ændret sig i forhold til, at det fylder mere end det faglige indhold nogle gange. Vi skal gentage det faglige indhold oftere, uddyber Susanne Thaisen.

Sand mellem hænderne at tage fat på den del af arbejdsmiljøet

Den administrerende direktør på Tradium, Lars Michael Madsen, erkender, at der er flere udfordringerne blandt eleverne, end der har været tidligere. Og oven på tiden med corona og årene med besparelser, kan det mærkes i organisationen. Han har også forsøgt at gøre noget ved det de seneste år, fordi det påvirker lærerne og arbejdsmiljøet generelt. Men det har vist sig, at det ikke er så simpelt.

- Det er lidt som sand mellem hænderne, hvordan vi skal tage fat på det, siger han.

Et fælles projekt for hele Tradium

Lars Michael Madsen var meget lydhør, da Tradiums arbejdsmiljøkonsulent, Bjørn Giesenbauer, foreslog, at de tog fat i BFA’s besøgsteam for at få hjælp til at tage nogle strukturerede dialoger. Derfor er Tradium nu i gang med et forløb, der er forankret i samarbejdsorganisationen, så det er et fælles projekt, der favner hele organisationen med både ledelse og medarbejdere. Ud over nogle arbejdsgruppemøder med BFA, er der indtil videre afholdt en samlet workshop for hele samarbejdsorganisationen.

- Der er en kompleksitet, så vi har brug for en mere struktureret dialog. Vi vil gerne ’af-individualisere’ det. Så det ikke er den enkelte lærer, medarbejder eller leder, der sidder og tænker, at de ikke kan levere, for vi har færre ressourcer, besparelser og flere udfordringer blandt eleverne, siger Lars Michael Madsen og understreger, at det er noget de arbejder med i fællesskab.

- Det har været svært. Vi har haft en længere drøftelse. Det er rigtig godt med ekstern hjælp. Det her er mere komplekst end andre indsatser. Vi er glade for, at vi har fået hjælp, og BFA kommer igen. Det er mere forpligtende, vi kan ikke bare skubbe det, for der kommer endnu en workshop. Vi skal have opnået noget på alle afdelinger, supplerer arbejdsmiljøkonsulent Bjørn Giesenbauer.

Arbejdsfællesskaber i fokus

På den første workshop med BFA var der fokus på arbejdsfællesskaber med udgangspunkt i BFA-værktøjet ”Stærkere sammen – Brikker til et velfungerende arbejdsfællesskab”. Og det blev vel modtaget af deltagerne – også i frisørafdelingen.

- Normalt kræver det mange ressourcer og tid, hvis opgaverne bliver uoverskuelige. Det her er et meget præcist værktøj. Det kræver kun en god times tid, og så er der nogle snakke efterfølgende. Andre gange har det været meget uoverskueligt. Jeg kan godt lide, at det er enkelt, entydigt og effektivt på samme tid. Det tror jeg, det her bliver, vurderer Susanne Thaisen.

Stærkere sammen – Brikker til et velfungerende arbejdsfællesskab

I værktøjet er arbejdsfællesskabet delt op som et puslespil med fire brikker, der skal falde godt i hak:

  • Det organisatoriske fællesskab – ansvaret for helheden og samhørigheden på tværs i organisationen.
  • Det opgaverettede fællesskab – samarbejdet om at løse dagligdagens konkrete opgave.
  • Det faglige fællesskab – sammenholdet om et fag, en profession, en jobtype eller en arbejdsfunktion.
  • Det kollegiale fællesskab – de personlige, sociale relationer på arbejdspladsen.


Hent hele værktøjet her


Spis elefanten i små bidder

- Jeg reflekterede selv efter første workshop, at det faglige og opgaveretlige fællesskab tippede lidt. Vi manglede lidt på det organisatoriske. Værktøjet var godt til at få elefanten spist i nogle bidder. De fire felter giver mere overskuelighed. Noget fungerer rigtig godt, men hvor skal vi skærpe vores fokus, spørger den administrerende direktør sig selv.

Bjørn Giesenbauer følger op:

- Det er lidt et vippebræt, så det handler om at finde en balance. Balance over tid. Når vi har fokus et sted, så tipper det et andet sted. Det er et fint billede på det. Formålet har været at have et fælles forum. Det organisatoriske fællesskab forstår vi alle nu. Det er blevet en fælles referenceramme, så det var et godt sted at starte, sig han.

Når næste workshop løber af stablen om et par måneder, vil der være fokus på klasserumsledelse og medarbejdernes trivsel koblet med et stærkt fokus på kerneopgaven og rammevilkårene, og ikke så meget på egne individuelle følelser, som man ifølge Lars Michael Madsen nogle gange kan falde tilbage på.

Tror på indsatsen denne gang

På Tradium tror de på, at de kommer i mål med indsatsen denne gang:
- Vi fornemmer gode vibes omkring det. Nogle tråde, der bliver bundet sammen. Nogle oplever vores forskellige indsatser som fragmenteret, men med dette ser det ud til, at vi kan binde nogle tråde. Det skal være styret og faciliteret på en ordentlig måde, siger Lars Michael Madsen og bliver suppleret af Bjørn Giesenbauer:

- Det har været en inddragende proces, der har fået folk til at tage ejerskab. Det har været en god investering, at konsulenterne kom ud, og vi har samlet folk. Vi er kommet godt fra start. Jeg tror på, at vi kommer over målstregen med det her forløb.

Et fælles sprog og skarpt fokus

I frisørafdelingen er der også optimisme at spore.

- I tidligere indsatser har det nok været lagt mere ud til de enkelte afdelinger, hvordan de ville arbejde med det. Som ledergruppe er det rart, at vi nu går ud alle sammen og gør det samme. Det giver os et fælles sprog, vi kan udvikle os i og drøfte på en anden måde end tidligere. Nu er det meget tydeligt italesat, hvad vi skal gøre. Derfor kan vi bedre sparre og vidensdele med hinanden, siger uddannelsesleder Luna Bergmann Winkler.

Susanne Thaisen er enig:

- Keep it simple. Tidligere har der nok været for mange ting at tage stilling til. Her er det kun to emner i stedet for 5. Og så kan vi nå i mål med det, i stedet for at vi ikke når at gribe boldene. Det er mere overskueligt, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanononer, hvis vi ikke kan nå det. Der er et skarpere fokus her.

Læs mere om BFA's besøgsteam og se, om din arbejdsplads også har mulighed for at søge hjælp.


Senest revideret den 11. marts 2024