Del: - -

Trivselsmålinger nytter: En mærkbar forandring

Husk at kommunikere og fejre succes’en, når handleplanen er effektueret – det skaber tillid til, at trivselsmålingen nytter. En støjskærm, der nærmest står som en billedramme om et mødebord, er et synligt tegn på, at det nytter at svare på trivselsundersøgelsen hos Danske Bank.

I flere af Danske Banks storrumskontorer og filialer er der kommet en bygning i bygningen. En støjskærm, der nærmest står som en billedramme om et mødebord. Den er et synligt tegn på, at det nytter at svare på trivselsundersøgelsen. 

- Undersøgelsen pegede på et gennemgående tema. Folk blev forstyrrede af de små uformelle møder, der opstår rundt omkring, fortæller arbejdsmiljøchef Kaj Larssen.

Det var altså ikke mødelokaler, der manglede, men nogle områder, hvor medarbejderne hurtigt kunne søge tilflugt, når de faldt i snak.

Under de nye skærme kan medarbejderne snakke uforstyrret og uden at forstyrre omgivelserne. De bruges også til mindre kundesamtaler.

Evaluér og kommunikér resultaterne

Der skal evalueres, før man kan konkludere, at man er i mål. Det er lettest at gøre, hvis man fra begyndelsen har defineret nogle specifikke og målbare mål med en fast tidsfrist.

Skærmene i eksemplet er ikke et mål i sig selv. Først når Danske Bank har konstateret, at de har den ønskede effekt, er de i mål.

Når man er i mål, er det er vigtigt, at fortælle det. Det gør det mere attraktivt at deltage i trivselsmålingen næste gang. Det gør det også mere spiseligt, hvis der er andre indsatsområder, som halter bagefter.

Skærmene i Danske Bank kommunikerer i sig selv, men der er også fulgt et par ord med, så personalet kan koble trivselsmålingen med skærmene.

- Vi skriver løbende artikler i vores interne medier om resultaterne. På den måde legitimerer vi, at vi arbejder med målinger og forstyrrer medarbejderne med det, siger Kaj Larssen.

At fejre succes 'er 

Der er mange måder at markere, at man er over målstregen. Det kan ske gennem alt fra traditionelle informationskanaler til rundstykker på afdelingsmødet eller en regulær personalefest. Metoden afhænger af, hvor attraktivt målet er for medarbejdere og virksomhed.

Er man ikke i mål til forventet tid, skal det også formidles, så medarbejderne ikke fyldes med skuffede forventninger. Ved samme lejlighed bør man kunne informere om en revideret handleplan.


Senest revideret den 09. august 2024