Punkterne neden for er tænkt som afsæt for en proces, der skal dæmpe støjen og forbedre det akustiske indeklima i jeres daginstitution eller SFO. Brug dem også til at sikre et godt resultat af en kommende renovering eller nybyggeri.
1. Afklaring: Sæt støjen på dagsordenen
Hvordan er det egentlig med støj her hos os? Første skridt til et svar er at tale om det - fx på et personalemøde. Enten som en helt åben snak, eller med afsæt i en konkret anledning: En klage, sygemeldinger, svarene i APV eller trivselsmåling, en kommende renovering el.lign.
- Værktøjskasse til et godt møde om støj - med bl.a. film, quiz, interaktiv grafik og øvelser.
2. Kortlægning: Har vi problemer med støj?
Har I problemer med støj? Og i så fald: Hvem oplever problemer og i hvilke situationer? For at skabe et sikkert grundlag for det videre arbejde, bør I kortlægge, hvordan støjen opleves i jeres dagtilbud eller SFO. Det kan ske gennem en arbejdspladsvurdering, APV, eller en trivselsmåling, suppleret med indput fra børnene, fx i SFOernes obligatoriske Børnemiljøvurdering.
Der blev brugt eksterne rådgivere sammen med kommunens egne folk fra byggeafdelingen. Det forankrede den nye viden i kommunen til brug for fremtidige byggeprojekter.
- Læs mere om APV - der er flere forskellige metoder og tilgange.
- Børn er særligt følsomme: Støj skader børnenes indlæring og sproglige udvikling.
3. Analyse: Hvor kommer støjen fra?
Hvis I konstaterer, at nogen (eller alle) er generet af støj, er næste skridt at få et overblik over, hvor og hvornår støjen generer. Den mest generende støj er normalt den, som kommer fra andre mennesker: Råb og skrig, larmende stemmer, børn der løber. Men musik, computerspil og støjende legetøj kan også give et højt støjniveau. I kan også få en konsulent med viden om støj og akustik til at observere og analysere.
- Støjende situationer: Hvornår oplever I støjen mest? Garderoben, måltider, vild leg i puderummet...
- Støjende steder: I hvilke rum er støjen generende? Gangarealer, garderoben, køkkenet, computerrummet...
- Hvor kommer støjen fra? Læs mere om støj fra mennesker, teknisk støj og støj ude fra.
4. Handlingsplan: Dæmp støjen
Næste skridt er at lægge en plan for, hvordan I kan dæmpe støjen. Overvej, om I har brug for professionel rådgivning - fx til at måle efterklangstid og til at afklare, hvordan I kan opnå den største effekt for pengene. Det er en god idé at involvere medarbejdere i at komme med løsningsforslag. Det giver ejerskab til forandringerne og større tolerance over for eventuelle håndværkere og byggerod. Læs mere om de grundlæggende veje til at dæmpe støjen:
- Bygningen og akustikken skal være i orden og opfylde lovens krav.
- Indretning og inventar kan medvirke til at reducere støjen.
- Organisering og pædagogik påvirker også støjniveauet.
- 5 tips til bedre akustik: Læs hvor I opnår den største effekt og hvorfor I bør bruge certificerede materialer og erfarne håndværkere.
5. Information og opfølgning
Giv grundig information til børn, forældre og kolleger, når I sætter støjdæmpende initiativer i gang. Det kan i sig selv starte en positiv spiral, hvor alle bliver opmærksom på at dæmpe støjen og 'spiller med'.
- Giv løbende information om jeres kontlægning og handlingsplan via opslag, nyhedsbreve, hjemmeside osv.
- Spørg igen om oplevelsen af støj efter en periode og få styr på, om indsatsen har bådet frugt.
- Diskuter reultater og nye ideer i arbejdsmiljøgruppen og på personalemøder.