Del: - -

Forstyrrende støj i dagtilbud og SFO

8 ud af 10 pædagoger oplever at være udsat for forstyrrende støj i mere end 1/4 af deres arbejdstid. Få overblik over, hvad I kan gøre, hvis I arbejder i dagtilbud eller SFO

8 ud af 10 pædagoger oplever at være udsat for forstyrrende støj i mere end 1/4 af deres arbejdstid. Det fremgår af tal fra NFA, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Samtidig er støj et alvorligt problem for børnene, som svækker deres læring og forsinker deres sproglige udvikling.

Lydniveauer i institutioner over 80 dB(A)

I 2022 undersøgte Rådet for Grøn Omstilling (RGO) sammen med Teknologisk Institut indeklimaet i 30 daginstitutioner. I 12 af dem blev der målt lydniveauer over 80 dB(A). Hvis man på en arbejdsplads er udsat for det niveau i otte timer, vil Arbejdstilsynet stille krav om, at høreværn skal være tilgængelige. I en enkelt institution nåede niveauet over grænsen for, hvornår brug af høreværn er et krav (85 dB(A)). Læs mere i rapporten, som er udgivet i april 2023: Indeklima i daginstitutioner.  

Stop støjen i dagtilbud og SFO

I dette afsnit kan I læse om, hvordan I kan forbedre støjforholdene og mindske gener i både kommunale og private dagtilbud og SFO'er. Siderne er rettet mod ledere og arbejdsmiljøgrupper samt være nyttige for MED-udvalg, kommunale arbejdsgivere og bestyrelser i private og selvejende institutioner.

Hør hvad børnene selv siger om støj

Særlige kendetegn for støj fra børn:

  • Støjen varierer i løbet af en dag, hvor der ofte er meget høje “peaks” – det vil sige pludseligt opståede høje lyde.
  • Den frekvensmæssige sammensætning er præget af børnestemmers lyse toner, der virker mere generende end mørke voksenstemmer.
  • Støjen kommer mange steder fra, og der foregår mange forskellige ting på samme tid, som den ansatte skal have overblik over.
  • Det er vanskeligt at høre, hvor lydene kommer fra, og det er svært at skelne de enkelte ord fra hinanden.

Dårlig akustik forværrer situationen. Det betyder ikke nødvendigvis, at lærere og pædagogers hørelse tager skade af støjen, men det vidner om et dårligt arbejdsmiljø, hvor det er svært at koncentrere sig. Desuden forstyrrer støjen børnenes indlæring.

Sæt støjen på dagsordenen

På disse sider kan I finde baggrundsviden, inspiration og konkrete værktøjer til at dæmpe støjen. Materialet er tænkt til støtte for arbejdsmiljøgruppe og ledelse hvis I har problemer med støj og dårlig akustik, eller hvis I skal renovere eller bygge nyt og vil benytte muligheden for at forbedre det akustiske miljø.

Støj skader både børn og voksne

Forstyrrende, generende og høreskadende lyd skal bekæmpes. Ikke bare for jeres egen skyld, men også for børnenes: 

Tre 'hovedveje' til mindre støj

Der er mange kilder til støj, men generelt er det støjen fra andre mennesker, som generer mest. Heldigvis kan man gøre meget for at reducere eller fjerne den generende støj - og ofte kan man nå langt for enkle midler:

  • Selve bygningen og akustikken i rummene skal være i orden. Man kan ikke løse støjproblemer, hvis der er fejl eller mangler i bygningerne og deres konstruktion - kun afhjælpe dem. 
  • Indretningen af rummene med alt fra mobile støjskærme og rumdelere til plastikservice og filtdutter under klodskasserne kan reducere støjbelastningen. 
  • Organisation og pædagogik kan også have stor indflydelse på støjniveauet. Det handler blandt andet om at lave aftaler om adfærd, bisværme og brug af udearealer. Og om en gennemtænkt brug af rummene, hvor støjende aktiviteter adskilles fra stillerum. 

Læs mere


Senest revideret den 03. januar 2025