Del: - -

God akustik i skolen kan mærkes

Støj i klasseværelset gør det svært at koncentrere sig. Lærere får ikke målbart mere stress af støj, men de bliver mindre forstyrret i klasselokaler med kort efterklangstid end i lokaler med lang efterklangstid

6 ud af 10 lærere er forstyrret af støj på arbejdet

Pædagoger, pædagogmedhjælpere og skolelærer er de faggrupper, der er mest forstyrret af støj på arbejdet. Det fremgår af undersøgelsen "Arbejdsmiljø og helbred i Danmark" fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Mere end 6 ud af 10 lærere oplever at være udsat for generende støj i mere end 1/4 af deres arbejdstid. 

Undersøgelsen rummer resultater fra 2012, 2014, 2016 og 2018, og lydbilledet er nogenlunde det samme, hver gang man spørger - dog med en stigende tendens.

Hver ottende lærer er udsat for så høj støj i 1/4 af arbejdstiden, at de føler, det er nødvendigt at beskytte sig selv mod det. (Dette spørgsmål er kun stillet i 2018)

Støj gør det svært at koncentrere sig

Seniorforsker Jesper Kristiansen ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har været projektleder på en todelt undersøgelse af sammenhængen mellem støj og mental træthed blandt 100 skolelærere, populært kaldet ”Skolestøj 1 og 2”. Han siger:

- Laboratorieundersøgelser viser, at der ikke skal meget støj til, før det påvirker vores evne til at koncentrere os og tale sammen, men det er meget individuelt, hvor meget vi kan klare. Andre studier viser, at dårlig akustik og trafikstøj i skolerne har en betydning for, hvor meget eleverne lærer.

Dårlig akustik får støjniveauet til at stige

Der er desuden en klar sammenhæng mellem akustik og støjniveau. En dårlig akustik giver en lang efterklangstid. Lyden kastes fra væg til væg og fra gulv til loft i en lang uendelighed uden at blive absorberet.

En god akustik opnås ved at bruge lydabsorberende byggematerialer, møbler og lignende.

- Jo længere tid lyden er om at dø ud, jo mere støjer børnene. Folk snakker højere og højere for at blive hørt. Resultatet er, at lærerne oplever mere forstyrrelse i undervisningen i skoler, hvor efterklangstiden er lang, siger Jesper Kristiansen.

Skolestøj projekterne viser, at lærerne føler sig mindre generet af støj i klasseværelser med god akustik. 

Skolestøj 1 fra 2011 viste, at lærere i lokaler med dårlig akustik i højere grad følte, at de var utilfredse, manglede energi og motivation. De havde også mere lyst til at skifte job.

Faktisk var sandsynligheden for, at lærere i lokaler med lang efterklangstid ville skifte job seks gange større, end sandsynligheden for, at kolleger i lokaler med kort efterklangstid ville gøre det samme.

Mere koncentration kræver bedre akustik

Det var især lærerne i de ældste klasser, der meldte om manglende energi og motivation. Måske fordi deres arbejde kræver mere koncentration.

Desuden viste det sig, at lærere, der underviser i mere end 31 timer om ugen, bliver mere fysisk trætte.

Skolestøj 2: Kortere efterklangstid sænker støjniveauet 

NFA gik herefter igang med et nyt projekt "Skolestøj 2". Målet var at undersøge, hvordan det ville påvirke lærerne på to skoler i Århus, hvis man forbedrede akustikken ved at sænke efterklangstiden fra cirka 0.6 til 0.4. Det skete ved at sætte støjabsorberende lofter op.

Det sænkede i gennemsnit støjniveauet med 2 dB. I perioder med højt støjniveau var effekten større og svarede til cirka en halvering af støjen. Teorien er, at den kortere efterklangstid betyder, at der er en højere grad af taleforståelighed, og at eleverne derfor ikke snakker så højt.

Mindre støj kan ikke nødvendigvis sænke stress-niveauet

Lærerne bemærkede, at der var mindre støj, selvom de ikke vidste, at deres nye loft havde støjdæmpende effekt. De rapporterede dog ikke om nævneværdig mindre træthed eller stress, end før lofterne kom op.

Der er imidlertid mange andre forhold, der kan have spillet ind på lærernes stressniveau. Fx. faldt undersøgelsesperioden sammen med vedtagelsen af skolereformen.

Eleverne oplevede det som om, at lærerne var blevet bedre til at holde ro i klassen. Det kan også være tilfældet, da spørgsmålene om støj i sig selv kan have en betydning for adfærden.

FAKTA OG MERE VIDEN: 

  • Efterklangstiden er den tid, det tager en lyd at dæmpe 60 decibel, og den bruges til at måle akustikken i et rum. 
  • Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø står bag undersøgelserne med titlen ”Ikke-høreskadende støj og mental træthed i kommunikations- og koncentrationskrævende arbejde”, populært kaldet Skolestøj. 
  • 283 lærere og ti skoler deltog i Skolestøj 1, der blev afsluttet i 2011. Lokalerne blev inddelt i tre kategorier, hvor lang efterklangstid var på 0,59-0,73 sekunder og kort efterklagstid var på 0,41-0,47 sekunder.
  • Skolestøj 2 er afsluttet i 2015. 

Læs vores materiale om støj i skolen.

Under Godt skolebyggeri finder du inspiration til at arbejde med støj og akustik i forbindelse med nybyggeri og ombygning af skoler.


Senest revideret den 03. januar 2025