Forskellige regler for efterklangstid i rum med børn
Der gælder forskellige regler for et rums akustik alt efter, hvornår lokalerne har fået byggetilladelse, og hvad de bruges til. Det kan du læse om her i krav og regler, der gælder for skoler og institutioner. Det bliver målt i efterklangstid. Jo kortere efterklangstid, jo mere bliver støj dæmpet.
Hvad betyder akustikken
I klasseværelser tillader man længere efterklangstid (0,6 sekunder) end i daginstitutioner og fritidsordninger (0,4 sekunder). Det er, fordi traditionel tavleundervisning med én, der snakker ad gangen, som udgangspunkt ikke har brug for samme grad af støjdæmpning, som leg mv.
Klasseværelser har som regel en vis størrelse, og efterklangen er med til at bære stemmen hele vejen ud i rummet. Er der mange, der taler på samme tid, f.eks. i grupper, eller er der flere støjende aktiviteter i gang, kan det dog blive meget støjende - og dermed blive svært at få ørenlyd. Da undervisning i dag er mere varierende og legende, kan det være yderst hensigtsmæssigt at gå efter en efterklangstid ned til omkring 0,4 sekunder i klasseværelser, som er den grænse, der gælder for en SFO i dag.
En efterklangstid på 0,4 sekunder vil umiddelbart øge taleforståelsen, og det dæmper støjniveauet, fordi man ikke behøver tale så højt for at blive hørt. En sådan efterklangstid giver gode forudsætninger for at begrænse støjen, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke kan være støjproblemer, som eksempelvis må dæmpes ved at ændre adfærd.
Især for mindre børn og børn med særlige behov betyder støj meget. I kraftig baggrundsstøj opfatter et barn på 6 år eksempelvis kun halvt så mange sætninger, som et barn på 12-13 år, oplyser Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). DCUM anbefaler derfor, at almindelige undervisningslokaler skal have en efterklangstid på 0,4 sekunder.
- Særligt nu, hvor vi skal inkludere flere elever med særlige behov i almindelige klasser, vil det være rimeligt. De har vel stadig behov for mere ro omkring sig. Desuden vil god taleforståelse komme alle børn og voksne til gode, siger konsulent ved DCUM Rasmus Challi.
Til gengæld foreslår han, at man kan arbejde med forskellige akustiske miljøer i skolerne, så ikke alle rum er ens, men bliver tilpasset aktiviteterne.
- Det kunne måske give en mere interessant skole, siger han.
Læs mere om efterklangstid her.
Sådan forbedres akustikken
Læs også det generelle afsnit om akustik og absorbenter.
Først og fremmest bør opholdsrum i dagtilbud og SFO’ere og undervisningslokaler og gangarealer i skoler være forsynet med akustisk dæmpende materialer, og overflader af reflekterende materialer bør begrænses mest muligt.
Lofter og vægge kan beklædes med materialer, der absorberer lyden. Der kan også hænges lydabsorberende “bafler” op under loftet.
Gulvet skal være så blødt som muligt. Det er muligt at lægge et gulv, som absorberer nogen støj, og som samtidig er lunt at sidde på. Undgå hårde gulve som linoleum på beton, men få et blødt gulv, for eksempel naturkork eller linoleum på korkment. Ved nybyggeri og ved bygningsmæssige ændringer er det vigtigt, at der anvendes materialer, som i høj grad kan absorbere lyd. Læs også om byggeprocessen.
Man kan også hænge gardiner op ved alle vinduer, sætte opslagstavler op på væggene og indrette sig med mange polstrede møbler og madrasser. Det er enkle løsninger, men de samler støv og kræver mere rengøring. Hvis man ikke ofrer ekstra rengøring, vil det gå ud over indeklimaet.
Læs mere om bygninger og akustik her og om støjdæmpende indretning her.