Teknisk er efterklangstiden den tid, det tager for støjen at falde med 60dB efter at den oprindelige lyd er stoppet. I et klasseværelse til normalundervisning på en skole må efterklangstiden højest være 0,6 sekund.
I en daginstitution eller SFO skal værdien være under 0,4 sekund. Det samme gælder for klasselokaler og grupperum på skoler, hvor der er elever med høretab, ADHD eller lign.
I et stort lokale - fx et auditorium eller en sportshal - kan efterklangstiden være lidt længere.
Hør forskellen før og efter lyddæmpning
Kilde: Firmaet Alpha Akustik.
Tre fordele ved en lav efterklangstid
- Bedre taleforståelse: I rum med lav efterklangstid er det lettere at følge samtaler og følge med i, hvad der bliver sagt. Derfor er bl.a. børns indlæring svækket i rum med dårlig akustik.
- Mindre støj: Når det er let at høre, hvad der bliver sagt, vil man automatisk dæmpe stemmen. Derfor er støjniveauet generelt lavere i rum med god akustik.
- Større koncentration: Samtidig er det lettere at koncentrere sig, fordi støjen er mindre generende. Derfor er produktivitet og trivsel højere i fx åbne kontorer med god akustik.
Tre veje til bedre akustik
- Akustiklofter: Efterklangstiden og akustikken bestemmes af, hvor meget fladerne i rummet absorberer/reflekterer lyden. Loftet er det oplagte sted at forbedre akustikken. Der findes mange typer af akustiklofter, som kan monteres for en fornuftig pris.
- Vægge og gulve: Akustikdæmpende plader kan også monteres på væggene og evt. 'kamufleres' som billeder. Tilsvarende kan gulvtæpper eller lydabsorberende gulve forbedre akustikken.
- Indretning og møbler: Lyddæmpende støjskærme, gardiner, bløde opslagstavler, polstrede møbler, madrasser osv. kan også dæmpe efterklangstiden. Ændret indretning vil dog kun være et supplement: De afgørende forbedringer skal ske via loftet og væggene.
- Læs mere om hvordan man dæmper støjen.
- Læs mere om støj og akustik på Indeklimaportalen.
- Læs mere om love, regler, støjgrænser og krav til akustik.