Om materialet: Tæt på mistrivsel
Hæftet ”Tæt på mistrivsel”, sætter fokus på arbejdsmiljøet for de undervisere og pædagogisk personale, der arbejder med elever, der mistrives. Materialet giver gode råd til efter IGLO-metoden, hvor man ser på, hvad Individet, Gruppen, Ledelsen og Organisationen kan gøre for at sikre, at personalet har mulighed for at løse deres kerneopgave, også når den omfatter elever, studerende og kursister, der bringer alvorlige personlige eller sociale problemer med ind i klasserummet. I hæftet finder I også to cases:
- Produktionsskoler: Fleksible ressourcer kan støtte pressede undervisere: Undervisere på produktionsskoler kan have en ekstra opgave i at håndtere unge, der mistrives. Det er et ledelsesansvar at sikre, at ressourcerne i de enkelte værksteder står mål med opgaverne. Hent og læs casen som pdf her.
- Tagensbo Skole: Opsøgende forebyggelse af mistrivsel: Trioen (leder, tillids- og arbejdsmiljørepræsentant) har fået en særlig rolle i at forebygge og håndtere mistrivsel blandt lærerne.Hent og læs casen som pdf her.
Læs også denne artikel om, hvordan I sammen kan få fokus på at håndtere elever, der mistrives.
Redskaber til undervisningen
"Klassens time" og "Trivsel i fællesskab" er en form for to-i-én redskaber. som er tænkt til at supplere hinanden, men også kan bruges hver for sig. Klassens time kan bruges direkte med eleverne, mens trivsel i fællesskab er målrettet teamet omkring en klasse. Se også denne film, der introducerer redskaberne.