Del: - -

Sæt fokus på kerneopgaven og prioritér jeres arbejdsopgaver

Kerneopgaven er et andet ord for jeres formål, mission eller eksistensberettigelse for jeres arbejdsfællesskab. Når I har en fælles forståelse for jeres kerneopgaver, bliver det lettere at sikre en fælles retning for jeres indsatser.

Praktisk info

Brugssituation: Når I vil finde og prioritere jeres kerneopgave.

Tovholdere: Ledere, arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter i formelle fora som MED, SU og AMO.

Målgruppe: Medarbejdere.

Forberedelsestid: 15 min.

Arbejdstid: 2 timer, 1 time til hver af trinnene (Del eventuelt processen op over 2 dage).

 

 

 

Sådan bruger I værktøjet:

  • Værktøjet hjælper jer gennem en proces i to trin: I trin 1 sætter I ord på jeres fælles kerneopgave, og i trin 2 brug I jeres formulering til at prioritere jeres arbejdsopgaver.
      

 

 

 

 

Bliv guidet gennem værktøjet med faciliteringsvideoer

Til dette værktøj er der to faciliteringsvideoer, en til hver del. Her bliver I guidet gennem ’Sæt fokus på jeres kerneopgaver og prioriter jeres arbejdsopgaver’ fra start til slut. Alt tovholderen skal gøre på dagen er altså at trykke play, og derefter følger I sammen instruktionerne trin for trin.

 

 

Sådan kommer I let i gang:

Værktøjet tager i cirka to timer, en time til hver af de to dele. Sæt gerne en time og et kvarter af til hver del.

Inden I går i gang med værktøjets del et, skal tovholderen sørge for at:

  1. der er repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen (eller andre relevante) til stede, som kan tage processen videre.
  2. i sidder sammen i grupper à fire-seks personer.
  3. hver gruppe har følgende materiale klar: 
    -    Arbejdsark (printet ud - I finder det på side 2 i PDF’en) og skrivegrej.
    -    Et flipover-papir eller whiteboard og en tusch.   

Inden I går i gang med værktøjets del to, skal tovholderen sørge for at:

  1. der er repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen (eller andre relevante) til stede, som kan tage processen videre.
  2. I sidder sammen i grupper à fire-seks personer
  3. alle ved, hvad kerneopgaven er
  4. hver gruppe har følgende materiale klar: 
    -    Firkløveren (printet ud på A3 - I finder det på side 3 i PDF’en).
    -    Skrivegrej 

Når I har afsluttet arbejdet med værktøjet, samler tovholderen og arbejdsmiljøgruppen op på diskussionen, og beslutter, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.


Vil du arbejde med andet og mere for at sætte fokus på kerneopgaven, så se publikationen "Prioritering af kerneopgaven".

Gode anledninger til at bruge værktøjet

  • Til jer, der vil sikre, at der er en god forståelse af jeres fælles kerneopgave.
  • Til jer, der ønsker en drøfte jeres fælles prioritering af arbejdsopgaverne i lyset af kerneopgaven.

Senest revideret den 30. oktober 2024