Skru ned for kilden til støj og regulér med god akustik
Kan I knapt høre, hvad I selv siger og tænker, når I er på arbejde? Så er det en god idé at skrue ned for kilderne og forbedre akustikken. Der er overordnet to volumenknapper at skrue på:
- Skab en bedre akustik med lydabsorberende inventar og byggematerialer.
- Dæmp lydniveauet ved at ændre adfærd, organisere arbejdet anderledes og ved at isolere støjkilder.
I kan med fordel se på tre områder, hvor I kan ændre på akustik og støj:
- Bygningen
- Indretningen
- Adfærden
1. Bygningen er udgangspunktet
Det første og fundamentale krav er, at bygningen og rummene har fornuftige akustiske forhold, der som minimum overholder kravene fra Arbejdstilsynet og i Bygningsreglementet. Hvis ikke bygningens akustik er i orden, vil alle andre tiltag være utilstrækkelige eller ligefrem spildt. God akustik får os automatisk til at tale lavere, fordi man lettere kan forstå det, der bliver sagt.
Akustikken i et rum bestemmes primært af, hvor meget fladerne i rummet kaster lyden tilbage. I nybyggeri skal kravene til akustik tænkes ind fra starten af byggeprojektet. I eksisterende bygninger kan der ofte opnås store forbedringer med relativt enkle midler: Akustiklofter, lyddæmpende væg- og gulvbeklædning m.v.
- 5 tips om bedre akustik: Læs her, hvor I opnår den største effekt og hvordan I skal prioritere indsatsen.
- Efterklangstid på 2 minutter: Læs mere om det centrale begreb i akustikken.
Ved nybyggeri og renovering er det vigtigt, at I tænker støj og akustik ind i byggeprojektet helt fra starten. Derved kan I sikre gode akustiske forhold på arbejdspladsen, og I kan samtidig sikre jer selv mod dyre ekstraregninger til at rette fejl i det færdige byggeri.
2. Indretning og inventar i rummene
Indretningen af rummene med alt fra mobile støjskærme og bløde møbler til filtdutter under klodskasserne kan reducere støjbelastningen. Det gælder både i kontorer, hospitaler, institutioner og undervisningslokaler. Men hvis rummenes grundlæggende akustik er dårlig, er virkningen ofte utilstrækkelig.
Teknisk støj kan stamme fra inventar og installationer. Ventilationsanlæg skal vedligeholdes for at minimere støjen. Vaskemaskiner og computere kan måske sættes bag en lukket dør. Der er stor forskel på, hvor meget en opvaskemaskine eller en kaffemaskine larmer. Vælg maskiner med lavt støjniveau.
- Eksempel: På hospitaler kan støjen reduceres ved fx at undgå skramlende plader fra rullevogne, at sætte dutter på smækkende skabslåger og undgå hårdt fodtøj.
3. Organisation og adfærd i rummene
I kan sagtens opleve støjgener i et rum med god akustik. Derfor er det altid en god idé at skrue ned for støjen ved at ændre på organiseringen af arbejdet og pædagogikken.
Der er to slags støjkilder: Mennesker og ting. Bemærk hvilken slags lyde der er til stede. Kan nogle lyde isoleres, flyttes eller dæmpes? For eksempel ved at ændre anvendelsen af rummene og skille støjende og ikke-støjende aktiviteter ad.
Generelt bør I adskille støjende og koncentrationskrævende opgaver og undgå unødvendig trafik i rummene. Folk med beslægtede opgaver kan med fordel placeres sammen i det åbne kontor. Er I plaget af støj udefra, kan I eventuelt lufte på tidspunkter, hvor støjen generer mindre?
Adfærden i rummene påvirker også støjniveauet. I det åbne kontor kan man lave leveregler om for eksempel brug af telefoner, småsnak ved bordene og 'tyssesignaler'. I daginstitutionen kan man lave aftaler om gruppestørrelser, trafik på fællesarealer, brug af udeområder osv.
- Eksempel: Nordeas hovedkvarter summer af liv og 2700 medarbejdere. Arbejdspladsen er bygget og indrettet til medarbejdere i bevægelse, uden at de generer hinanden, og medarbejderne har en fælles storrumskultur.
- Tre cases: Læg en dæmper på støjen: Mød en skole og to åbne kontorer, der har tre forskellige måder at lægge en dæmper på støjen, som truer med at smadre koncentrationen.
Få flere gode råd her, hvis du skal dæmpe støjen i storrumskontorer.