En telefon summer, to kolleger griner af en vittighed, og der kommer en rundvisning gennem rummet. Det kan være eksempler på lyde, der er uvedkommende for nogle og vedkommende for andre.
Forskel på, hvor generet man er af støj
Over halvdelen af de kontoransatte oplever, at de er udsat for forstyrrende støj i mere end 1/4 af arbejdstiden. Tallet er endnu højere for skolelærere og pædagoger. Det viser tal fra 2018 fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA.
Forstyrrende støj opleves typisk i store rum, hvor der er mange, der arbejder med forskellige typer opgaver. Det kan for eksempel være i storrumskontorer, kantiner og skoler i åben plan.
Søren Peter Lund er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Han forsker i støj, men siger, at det er vanskeligt at afgøre, hvad grunden er til, at nogle bliver forstyrret og andre ikke.
- Der er bare forskel på folk, og så er det et komplekst problem, hvor man både er nødt til at se på lydkilden og på, hvor koncentrationskrævende et arbejde, den forstyrrede har, siger han.
Søren Peter Lund har undersøgt, hvordan folk reagerede på baggrundsstøj fra et storrumskontor. Resultatet er ikke endeligt gjort op, men han har ikke kunnet måle ændringer hos deltagerne efter, at de har arbejdet i et kontorlignende miljø med baggrundsstøj.
- Nogle siger, de bliver trætte, men det ser ikke ud til, at vi har kunnet måle det, siger Søren Peter Lund.
Mere adrenalin hos kontorfolk der arbejder i støj
En amerikansk undersøgelse fra 2000 har til gengæld vist, at kontorfolk, der blev udsat for støj fra storrumskontor, udskilte mere adrenalin end kolleger, der udførte det samme arbejde i et stille miljø.
Desuden var de mindre tilbøjelige til at justere på kontormøblernes ergonomiske håndtag. Forskerne, Evans og Johnson, gætter på, det var fordi støjen ”stjal” kroppens opmærksomhed.
De støjplagede kontorarbejdere i studiet følte dog ikke selv, at de var mere stressede, og de gennemførte opgaven lige så godt som kollegerne.
Mere en forstyrrelse end egentlig støj
Generelt siger man, at støj er uønsket lyd. Men når lyden er uønsket, er det i højere grad, fordi den forstyrrer, end fordi den støjer.
Det er konklusionen i et projekt, som NFA og Cowi har gennemført fra 2007-2010, der hedder ”Generende støj i storrumskontorer”.
Det viste sig, at medarbejderne havde lettere ved at finde løsninger, når man kaldte problemet for forstyrrelser frem for støj.
Branchevejledning om støj på kontoret
I 2017 har BFA Kontor udgivet en branchevejledning om støj på kontorer.
- Stop støjen: Læs mere i afsnittet Sådan dæmper I støjen og hent en lynguide med 5 tips til bedre akustik, som I kan bruge til at sætte processen i gang på arbejdspladsen.
Tre guider om åbne kontorer
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration har lavet tre målrettede guider, der giver bud på, hvordan man kan tackle støjproblemer i eksisterende kontorer. De er suppleret med en guide til de vigtigste overvejelser, inden man etablerer nye, åbne kontormiljøer.
Mere om støj i storrumskontorer
Læs mere om:
- Gode råd til at dæmpe støjen fra mennesker: Det handler både om organisation, indretning og arkitektur, om akustisk dæmpning og ikke mindst om leveregler og adfærd i storrumskontoret.
- Indretning og inventar: Indretning med eksempelvis akustik-skærme kan bruges til at fremme vedkommende kommunikation og lukke uvedkommende støj ude.
- Idékatalog om akustik i storrum: Lydeksperter og arbejdsmiljøkonsulenter hos rådgivervirksomheden Grontmij | Carl Bro har for Arbejdsmiljøforskningsfonden udarbejdet en rapport med forslag til nye løsninger.
- 'Støj på kontoret - en vejledning om indretning, akustik og støjdæmning': En vejledning fra BFA Handel, Finans og Kontor med råd og tjeklister.