Del: - -

De 3 P’er: Privat, personlig og professionel

En måde at reflektere over, om man bliver i rollen som faglig, er ved at forholde sig til de 3 P'er: Professionel, personlig og privat. Bliv klogere på, hvordan du kan navigere mellem områderne her.

På arbejdet balancerer vi mellem de 3 P’er

Når du arbejder i andres hjem og bruger dig selv om person, er du i risiko for at overskride grænsen mellem professionel og privat. 

En metode, som du kan bruge til at forholde dig til denne problemstilling er hele tiden at være bevidst om, at du i dit arbejde er underlagt de 3 P’er: Professionel, personlig og privat. De 3 P’er er en del af vores person og de påvirker, hvordan vi interagerer med andre, og hvordan vi udfører vores arbejde.  

Professionel – det første ”P”

Den professionelle del af vores person består af vores uddannelse, faglighed, teorier, viden, etik m.v. Det handler også om vores arbejdsrolle og de forventninger, der er knyttet til den.

Personlig – det andet ”P”

Den personlige del af os er vores måde at agere på, vores personlighed, temperament, fremtræden etc. Personligheden former, hvordan vi opfatter og løser arbejdsrelaterede opgaver. Empati, kommunikation og samarbejde er fx også en del af den personlige dimension.

Privat  - det tredje ”P”

Den private del af vores person er præget af vores opvækstbetingelser og vores psykiske bagage på godt og ondt. Den side af os vedkommer kun dem, som vi selv bevidst inviterer til at få del deri og hører ikke til i en professionel relation.

De 3 P'er kan øge vores opmærksomhed

Hvis man kan balancere de 3 P’er, kan det være en hjælp i faglige situationer og være med til at forebygge konflikter.

Du kan bruge modellen som refleksionsmetode efter konkrete samtaler, hvor du har haft en oplevelse af, at et eller andet er kørt skævt. Når du arbejder bevidst med at tænke over din måde at håndtere fx konflikter på, vil det skærpe din opmærksomhed på at adskille den professionelle og private side af dig selv. 

Læs mere om, hvordan man kan bruge de 3 P’er til at forebygge konflikter på arbejdet

Modellen kan også anvendes som metode i supervisionssammenhænge. Læs mere om supervision.


Senest revideret den 28. oktober 2024