Hvorfor bruge skærmbriller?
Skærmarbejde stiller andre krav til synet end almindeligt læsearbejde. For eksempel blinker man mindre, når man læser på en skærm, end når man læser på papir.
Læseafstanden er også en anden og synsretningen er lige ud i stedet for skråt nedad.
Læsebriller eller briller med læsefelt kan normalt ikke bruges ved skærmarbejde:
Læsefeltet sidder for lavt, og det betyder, at du kommer til at sidde i en meget belastende arbejdsstilling med nakken bøjet bagover. Skærmarbejde stiller særlige krav til øjnene og til synsfeltet.
Skærmbriller er designet til at give øjnene gode betingelser, når man arbejder foran en skærm. Det er ikke alle, der har behov for skærmbriller, men for nogle er det en god løsning.
Hvornår bør du overveje at få skærmbriller?
Hvis du oplever tørre eller irriterede øjne eller på andre måder oplever problemer med synet, når du sidder foran skærmen i længere tid, kan det være godt at få undersøgt øjnene hos en optiker eller øjenlæge. Optikeren eller øjenlægen vil kunne svare på, om du har brug for skærmbriller, og hvilke briller der vil være de rigtige.
Hvis du arbejder meget ved en skærm, har du ret til at få tjekket dit syn løbende. Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde lægger vægt på, at man både har ret til at få tjekket sine øjne og syn før, man begynder at arbejde ved skærmen, jævnligt herefter – og hvis der direkte opstår gener eller problemer med synet, som kan skyldes skærmarbejdet.
Regler for hvornår arbejdsgiveren skal betale for skærmbriller
Arbejdstilsynets skærmbekendtgørelse slår fast, at den ansatte har ret til en synsprøve betalt af arbejdsgiveren, og at arbejdsgiveren skal betale for særlige briller eller kontaktlinser til brug ved skærmarbejdet, hvis undersøgelsen viser, at det er nødvendigt. Undersøgelsen skal foretages af en optiker eller en øjenlæge.
For at få briller og undersøgelser betalt af arbejdsgiveren skal arbejdet ved skærmen være regelmæssigt og foregå ofte. I Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde defineres dette som, hvad der svarer til 2 dages arbejde ved skærm om ugen set som et gennemsnit hen over en måned.
Læs mere om undersøgelse af den ansattes øjne og syn i AT-vejledningen Skærmarbejde
Hvilke brilletyper er der?
Hvilke briller, der er de rigtige for dig, afhænger af dit syn og dine arbejdsopgaver. Overordnet set findes der tre forskellige typer skærmbriller:
Med ét-styrkeglas. Med ét-styrkeglas er styrken i glassene udregnet efter, at du kun skal kunne se på skærmen. Dette betyder, at du skal sidde på samme måde hele tiden, når du ser på skærmen for at kunne se ordentligt. Før optikeren kan lave skærmbriller med én styrke, skal der laves en nøjagtig opmåling af arbejdspladsen - hvor og hvordan sidder du, når du ser på skærmen. Erfaringen viser, at denne type briller ofte kommer til at ligge i skuffen, fordi de færreste kun ser på skærmen i løbet af en arbejdsdag.
Med 2 styrker. Med disse briller kan man se skarp på skærmen og til skrivebordskanten (op til 1,5 meter). Denne type briller giver dig flere bevægelsesmuligheder end styrkeglassene - du kan både se på skærmen og læse i dine papirer. Men du kan ikke se for eksempel hvem der kommer ind ad døren eller færdes i lokalet. Også disse briller kræver en nøjagtig opmåling for at optikeren kan lave brillerne - hvor langt sidder du fra skærmen, hvor højt er dit skrivebord med mere.
Med flere styrker. Med disse briller kan du se skarpt på skærmen, på dit skrivebord og ca. 3.5 meter ud i lokalet. Det vil sige, at du også kan se for eksempel når der kommer kunder. Du kan også beholde disse briller på, når du går til printeren efter print. Du kan dog ikke bruge disse til at færdes udenfor eller køre bil. Disse briller kræver mindre nøjagtig opmåling end de øvrige typer.
Hvad skal man være opmærksom på i forhold til prisen?
Briller med ét-styrke-glas er billigere end de øvrige typer, men disse penge er ikke nødvendigvis sparet, hvis brillerne ikke bliver brugt.
Du har kun ret til at få dækket udgifterne efter forudgående aftale med arbejdsgiveren, og brillerne bliver arbejdsgiverens ejendom.
Arbejdstilsynet har i flere sager understreget, at det alene er optikeren eller øjenlægen der afgør, hvilken brille der er nødvendig til arbejdspladsen - og at der ikke kan sættes nogen overgrænse for, hvad de må koste.
Læs mere
Godt at vide om ergonomi på kontoret
Bliv klogere på de forskellige elementer i indeklimaet: Luft, varme, kulde og lys