Del: - -

Ansvar og inddragelse

Det er vigtigt at inddrage både ledelsen og medarbejderne, når lægepraksissens arbejdsmiljø skal forbedres.

Det skyldes for det første, at det ofte er den enkelte medarbejder, der bedst kender arbejdsgangene og problemerne i forhold til netop sit arbejdsområde. Men det skyldes også, at der kan være store individuelle forskelle på, hvordan vi oplever belastninger i arbejdsmiljøet - ikke mindst når det handler om det psykiske arbejdsmiljø.

Det betyder, at ledelsen og medarbejderne løbende bør sige til, når der er ting i arbejdsmiljøet, som måske kunne forbedres. I kan lettere finde løsninger, når problemerne fanges i opløbet - og når der er en fælles dialog i lægepraksissen. 

Hvis der er mere end 10 ansatte i jeres lægepraksis, er det ikke nok med en uformel åbenhed og dialog i hverdagen. Så er det et lovkrav, at der nedsættes en arbejdsmiljøorganisation, og at medarbejderne vælger en arbejdsmiljørepræsentant.

Ledelsens rolle

Arbejdsgiveren har ansvaret for, at arbejdsmiljøet er i orden. Det indebærer, at lederen skal sikre, at medarbejderne får en ordentlig instruktion i, hvordan arbejdet skal udføres, og at følgende arbejdsmiljøopgaver bliver gennemført i samarbejde med medarbejderne:

Medarbejdernes rolle

Medarbejderne har også en vigtig rolle i at deltage aktivt i samarbejdet om at udvikle lægepraksissens arbejdsmiljø. Medarbejderne skal overholde lovgivningen og lægepraksissens regler og procedurer. Hvis der er arbejdsmiljøforhold, der ikke er i orden, og som medarbejderne ikke selv kan rette op på, skal de inddrage ledelsen.


Senest revideret den 23. april 2020