Psykisk arbejdsmiljø
- Digital chikane: Faktakort: De fire faktakort kan hjælpe jer med at sætte gang i dialogen om digital chikane på arbejdspladsen.
- Stærkere sammen - Brikker til et velfungerende arbejdsfællesskab: Dette materiale giver en kort introduktion til begrebet arbejdsfælleskaber og forklarer, hvorfor det er vigtigt.
- Vejledning til materialer om restitution og pauser: En række materialer, der kan hjælpe jer i arbejdsmiljøgruppen med at sætte restitution og pauser på dagsordenen.
- 'Vi forebygger stress sammen': En revideret og udvidet serie, som består af 10 værktøjshæfter til organisationsudvikling og forebyggelse af stress.
- EtsundtArbejdsliv.dk: Materiale og information om forskellige metoder til at arbejde med psykisk arbejdsmiljø som bl.a. stress, mobning, vold/trusler og ledelse inden for social- og sundhedsområdet.
- Styrk jeres arbejdsfællesskab: Et stærkt fællesskab i en organisation fremmer trivsel og øger engagementet i opgaveløsningen. Ved at styrke fællesskabet opnår I sammenhængskraft og effektiv opgaveløsning.
- Dialogkort: Forebyg mobning på arbejdspladsen: Med dialogkortene bliver I bevidste om, hvordan man griber ind, og håndterer situationer, som kan føre til mobning.
- Håndtér følelsesmæssige krav i arbejdet: Disse værktøjer hjælper jer med at forstå jeres følelser og reagere hensigtsmæssigt på dem.
- Sæt fokus på kerneopgaven og prioritér jeres arbejdsopgaver: Kerneopgaven er et andet ord for jeres formål, mission eller eksistensberettigelse for jeres arbejdsfællesskab. Når I har en fælles forståelse for jeres kerneopgaver, bliver det lettere at sikre en fælles retning for jeres indsatser.
- Tjekliste til styrket social kapital: For at komme godt fra start med social kapital får I med dette værktøj en tjekliste, som indeholder vigtige opmærksomhedspunkter i forhold til, hvordan I skaber fokus på social kapital.
- Metoder: Arbejd med psykologisk tryghed: Her finder du metoder og procesguides til at rette fokus på psykologisk tryghed.
- Forstå og håndter uklare samt modstridende krav: For at kunne løse en opgave tilfredsstillende må vi have et nogenlunde klart billede af, hvad der forventes af os, og hvilke krav der stilles.
- Værd at vide om vold: Når medarbejdere møder borgere, herunder pårørende, børn og forældre, foregår det heldigvis i langt de fleste tilfælde helt udramatisk. Men det hænder, at en medarbejder bliver udsat for fysisk vold, trusler eller chikane.
- Håndtér truende situationer: Trygge rammer på jeres arbejdsplads er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Det er derfor vigtigt, at I har en løbende dialog om, hvordan man håndterer og forebygger konflikter.
Krop & Sundhed
- Sektionsafsnittet Stik- og skæreskader. Dit ressourcested om stikskader på sygehuse. Læs om forebyggelse, rutiner, risiko samt hvad du skal gøre, når skaden er sket.
- Sektion om Sidestillinger og ergonomi. Få inspiration til at skabe mere bevægelse i hverdagen.
- Tal om smerter - tag handling sammen: Smerter kan være en udfordring at håndtere for den enkelte og for arbejdspladsen. En tryg dialog om smerter er det første skridt på vejen til en fælles håndtering.
Støj, Lys og Luft
- Rengøring: Rengøringen bør prioriteres, så man undgår et dårligt indeklima.
- Indeklimaportalen.dk: Om indeklimaets betydning for arbejdsmiljøet - om støj, luftkvalitet, ventilation, energi, lys og meget mere. En del er målrettet særligt mod kontorområdet.
Ledelse & Organisering
- Digitalisering og det gode arbejde: Dette hæfte og de tre værktøjer kan give inspiration til, hvordan medarbejdere og lokale ledere kan involveres i at udvikle og/eller implementere nye digitale løsninger.
- Katalog: Styrk lederes trivsel og resultater – overblik over materialer: Dette katalog introducerer til værktøjer til at styrke lederes trivsel og resultater, som er udviklet af BFA Velfærd & Offentlig administration.
- Sparring i netværk for ledere: Dette materiale skal inspirere ledere til at søge netværk med andre ledere.
- Byg bæredygtige forandringer: Alle arbejdspladser gennemgår forandringer. Det kan skabe uro og usikkerhed hos den enkelte og i hele organisationen. Derfor er det vigtigt, at man sikrer et godt arbejdsmiljø under forandringsprocesser.
- Tag hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører teknologi: Et værktøj, som I kan bruge i arbejdsmiljøgruppen til at håndtere nogle af de dilemmaer og risici, der kan opstå ved brug af teknologi.
- Styrk dit netværk som leder: Som leder har du mange bolde i luften, og det kan være en god idé at søge sparring i et netværk med andre ledere.
Arbejdsmiljøarbejdet
- Arbejdsmiljø på dyrlægevirksomheder for kæledyr, heste og kvæg: Få gode råd og vejledning til at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø for dyrlæger beskæftiget med familiedyr, heste og kvæg.
- Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat: Publikationen lægger op til en strategisk dialog om fremtidens arbejdsmiljø – dels i MED-udvalg, SU eller arbejdsmiljøorganisationen, dels på hele arbejdspladsen.
- Forebyggelse og håndtering af arbejdsulykker: Branchevejledning om arbejdspladsens opgaver i forbindelse med arbejdsulykker i social- og sundhedssektoren.
- Afsnit om Arbejdsmiljøarbejdet: Materialer om APV og andre værktøjer og metoder i det daglige arbejde for et bedre arbejdsmiljø.
- Psykisk APV+: Få mere ud af arbejdet med psykisk arbejdsmiljø. Ni arbejdspladser på social- og sundhedsområdet deler deres erfaringer med APV og psykisk arbejdsmiljø.
- Kom godt i gang med arbejdsmiljøarbejdet: Her er en række værktøjer der hjælper jer som arbejdsmiljøgruppe at sætte arbejdsmiljøarbejdet i system og sætte fokus på det interne samarbejde i arbejdsmiljøgruppen.
- Det skal gå godt uden ulykker: Når I skal i gang med en ny aktivitet eller et større projekt, er det vigtigt at forebygge ulykker. Denne tjekliste hjælper jer i processen. Tjeklisten kan bruges til både mindre og større aktiviteter.