Volden er ofte udtryk for afmagt, og de, der begår volden, føler sig ofte ydmyget, overset, umyndiggjort eller forkert behandlet.
Derfor skal I sørge for, at der er klare og kendte retningslinjer for, hvordan I forholder jer, når patienter er truende eller voldelige. Udarbejd en kriseplan, som indeholder tiltag til forebyggelse og håndtering af vold og trusler. Organiser arbejdet, så der f.eks. er korte ventetider, faste behandlere og klare regler for alenearbejde. Det kan være nødvendigt med uddannelse i patienters adfærd, samtaleteknik, konfliktforebyggelse, konfliktløsning og psykisk krisehjælp.
Hvad gør du i situationen?
Hvis en konflikt truer med at udvikle sig, er din vigtigste opgave at holde hovedet koldt og forsøge at dæmpe konflikten. Der er vigtigt at kunne ’læse situationen’ og forstå de signaler, modparten sender gennem sit kropssprog og sine ord. Hvis det ikke lykkes for dig at få kontrol over konflikten, må du først og fremmest beskytte dig selv.
Giv psykisk førstehjælp
Der er en række typiske reaktioner på en voldelig episode, men ud over det reagerer vi meget forskelligt. Det er vigtigt, at ledelse og kolleger yder psykisk førstehjælp til den voldsramte - meget gerne som led i en gennemtænkt kriseplan. Hvis episoden har ført til en sygemelding, skal den anmeldes som arbejdsskade - og evt. til politiet.