Digitalisering i undervisningsinstitutioner
Der er de sidste årtier indført digital teknologi på mange områder og niveauer i den danske uddannelsessektor. Formålet med forandringerne vil ofte være at styrke undervisningens kvalitet, elevernes udbytte og resultater, institutionernes økonomi eller styring og samarbejde i sektoren. Det kan også påvirke det psykiske arbejdsmiljø.
Kerneopgaven
Selv om digitalisering sjældent udfordrer den helt overordnede kerneopgave, kan den medføre forskydninger i hverdagen og påvirke meningen i arbejdet.
Fagligheden
Digitalisering kan ændre det faglige indhold i arbejdet på flere måder, der alle kan få betydning for kvaliteterne i det psykiske arbejdsmiljø.
Relationerne
Digitalisering kan potentielt påvirke næsten alle relationer i arbejdet på uddannelsesinstitutioner – og den kan derfor få betydning for arbejdsmiljøet på mange måder.
Implementering
Selv en fremragende teknologi, der understøtter kerneopgave, faglighed og relationer, kan få negative effekter for det psykiske arbejdsmiljø, hvis den ikke bliver implementeret ordentligt.