Værktøj til at styrke organisationen
Værktøjet 'Styrk organisationen' kan bruges til systematisk at løfte ledernes trivsel og resultater i hele organisationen eller en afgrænset del af organisationen.
Her skal I bl.a. afklare, hvor lederne internt kan gå hen med bekymringer, hvad der kan være ’early warnings’ på behov for støtte til en leder eller ledelsesgruppe, samt hvad særlig støtte kan indeholde. Planen skal også understøtte et særligt fokus på modtagelse af nye ledere.
Værktøjet indeholder tre trin:
- Prioriter - hvor I brainstormer og udvælger fokusområder.
- Kvalificer - hvor I drøfter, hvordan I vil gå til det.
- Publicer - hvor I offentliggør, hvordan I arbejder for at styrke lederes trivsel og resultater hos jer.
Værttøjet er udviklet til HR, samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøorganisation eller MED-organisation - og til topledelsen.
Instruktionsvideo
Ledelsesrådgiver Jan Heiberg introducerer til værktøjet på to minutter. Se videoen her.
Arbejdsark: Action card
Som en del af værktøjet udformer I action cards på de indsatsområder, I prioriterer. I kan udfylde den direkte i pdf'en - eller printe den ud og udfylde den med kuglepen. Find action card'et her.
Hvorfor skal vi fokusere på lederes psykiske arbejdsmiljø?
Hør Ledende lægesekretær Annette Lyngs Jensen fortælle hvorfor i et interview med Jan Heiberg her.
Og hør fire topledere give deres bud her.