Den indledende fase
Et forløb starter med den første kontakt efter jeres henvendelse. Her bliver I tilknyttet en af vores erfarne arbejdsmiljøkonsulenter, som vil være jeres kontaktperson igennem hele forløbet. Vi aftaler herefter et formøde. På formødet er det vigtigt, at der både er personer til stede med kendskab til de større dagsordener, som indsatsen skal spille ind i, og personer med en overordnet beslutnings- og prioriteringskompetence.
Efter formødet skal I nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra både det strategiske og operationelle niveau. Når der skal etableres en arbejdsgruppe, skal det gerne ske med afsæt i MED/SU/AMO-strukturen. Det betyder, at både ledelse- og medarbejdersiden skal være repræsenteret, da hele indsatsen er baseret på partssamarbejdet. Derudover skal arbejdsgruppen samlet set repræsentere alle relevante niveauer. Det er vigtigt, at også arbejdsmiljørepræsentanter og ledere fra driften er repræsenterede i arbejdsgruppen.
I den indledende fase udarbejder vi også en samarbejdsaftale, der beskriver både jeres forandringsønske og de fælles aftaler vi laver om, hvad det kræver af henholdsvis jer og os at indfri forandringsønsket. Samarbejdsaftalen vil også skitsere de gensidige forventninger, vi har til vores samarbejde i forløbet.
Planlægning og afvikling af forløbets elementer
Når arbejdsgruppen er på plads, planlægger vi i fællesskab det konkrete forløb. Det vil typisk omfatte 2-4 møder med arbejdsgruppen og én eller flere workshops eller temadage for lokale MED/SU-udvalg, arbejdsmiljøgrupper eller TRIO’er. Sammen tilrettelægger vi forløbet, så vi hjælper jer med at sikre et vedvarende organisatorisk fokus på både det overordnede ledelsesniveau og blandt arbejdsmiljøorganisationen og dens repræsentanter. Allerede planlagte temadage og supplerende arbejdsmiljøuddannelsestiltag kan godt indgå som et element i et forløb.
Undervejs sætter I konkrete tiltag i gang både centralt og decentralt for at styrke jeres arbejdsmiljøindsats, herunder jeres systematiske opfølgning. Vi hjælper jer med at tage højde for typiske benspænd og faldgruber og med at skabe grundlag for forankring. Vi følger sammen løbende op på, hvordan initiativerne har fungeret i praksis.
De indledende møder og nogle koordinerende møder i forløbet kan afholdes både virtuelt og fysisk.
Varighed og opfølgning
Der vil altid være mindst ét afsluttende opfølgnings- og forankringsmøde på strategisk niveau for at sikre, at indsatsen fra forløbet integreres i jeres videre arbejdsmiljøarbejde og at I får lavet konkrete aftaler om, hvordan I arbejder videre herfra.
Samarbejdet med besøgsteamet strækker sig typisk over 6-12 måneder, afhængigt af jeres ambitioner, årshjul og behov. Derudover tilbyder vi et opfølgningsmøde cirka 3-6 måneder efter forløbets afslutning for at medvirke til at sikre en stærk forankring af indsatsen.
Hele forløbet tilrettelægges i tæt dialog med jer, så indsatsen spiller sammen med jeres øvrige arbejdsmiljøarbejde og organisatoriske processer.
Kontakt os
Kontakt os for at høre mere om mulighederne for samarbejde
Ud over forløb tilbyder BFA løbende en række arrangementer og webinarer. Du kan se og tilmelde dig kommende arrangementer her