(Klik på billedet for at se det i stor udgave)
I mange tilfælde vil arbejdspladsens forebyggelse af vold, der finder sted i arbejdstiden, også kunne forebygge vold, der finder sted uden for arbejdstiden. Fx vil god konflikthåndtering kunne mindske risikoen for, at borgere udøver vold mod ansatte, både i og uden for arbejdstiden.
I nogle jobtyper kan I indføre tiltag for at mindske risikoen for vold eller digital chikane uden for arbejdstiden. Det kan fx ske ved, at borgerne ikke får kendskab til de ansattes efternavne, så det bliver vanskeligere at opspore de ansatte uden for arbejdstid på digitale medier.
Spørgsmål til dialog i personalegruppen:
- Hvordan kan vi kortlægge risikoen for digital chikane i arbejdet?
- Hvordan forebygger vi digital chikane?
- Hvordan håndterer vi situationer med digital chikane? Har I en plan?
- Har vi en klar ansvars- og opgavefordeling mellem leder, AMR og medarbejdere i forhold til forebyggelse og håndtering af digital chikane?
- Hvilken form for hjælp kan vi få eller give til hinanden efter en episode med digital chikane?
- Hvordan sikrer vi, at også nyansatte, vikarer og lign. bliver introduceret til vores retningslinjer?
- Giver vores dialog anledning til, at vi skal gøre noget? I så fald hvad?
Find alle faktakortene om digital chikane her.
Faktakortene er udviklet i samarbejde med Arbejdstilsynet.