Den værdsættende metode bygger på to grundlæggende antagelser:
- Vi motiverer bedst andre mennesker og os selv til nytænkning og forandring, når vi anerkender og værdsætter hinanden og os selv.
- Vi har en tendens til at udvikle os i retning af de mest lovende og positive fremtidsbilleder. Derfor er det frugtbart for udviklingsprocesser at have fokus på det, vi vil OPNÅ. I stedet for på det, vi vil UNDGÅ.
Vi kommer nemt til at:
- Tale om det, vi ikke vil have
- Tale om det, der ikke virker
- Tale om det, vi vil undgå
- Tale i et mangelsprog: "Vi kan ikke..."
- Se uenighed som konflikt
- Begrænse folks viden til kun at omfatte det, der er nødvendigt for at udføre den konkrete opgave
- Se forandring som noget, der kommer senere
I den værdsættende samtale vil vi:
- Tale om det, vi ønsker os
- Tale om det, der virker godt.
- Tale om den fremtid, vi ønsker
- Tale i ressourcesprog: "Vi kan..."
- anerkende forskelle i holdninger og synsvinkler
- Sikre, at folk forstår den helhed, de er en del af, så de kan finde ud af at handle hensigtsmæssigt
- Se forandring som noget, der sker i selve samtalen
Gevinster ved Værdsættende samtale
Værdsættende samtale kan bruges, hvis I ønsker:
- Bedre samarbejde,
- Bedre kvalitet i arbejdet
- Mindre udskiftning af medarbejdere
- Mere tilfredse brugere/borger/børn/patienter m.m.
- Større trivsel
- m.m.