Del: - -

Værdsættende samtale kort fortalt

Værdsættende samtale er en måde hvorpå I kan arbejde med at udvikle jeres psykiske arbejdsmiljø. Den går ud på at se på de positive erfaringer og lære af dem.

Den værdsættende metode bygger på to grundlæggende antagelser:

  1. Vi motiverer bedst andre mennesker og os selv til nytænkning og forandring, når vi anerkender og værdsætter hinanden og os selv. 
  2. Vi har en tendens til at udvikle os i retning af de mest lovende og positive fremtidsbilleder. Derfor er det frugtbart for udviklingsprocesser at have fokus på det, vi vil OPNÅ. I stedet for på det, vi vil UNDGÅ.

Vi kommer nemt til at:

  • Tale om det, vi ikke vil have
  • Tale om det, der ikke virker
  • Tale om det, vi vil undgå
  • Tale i et mangelsprog: "Vi kan ikke..."
  • Se uenighed som konflikt
  • Begrænse folks viden til kun at omfatte det, der er nødvendigt for at udføre den konkrete opgave
  • Se forandring som noget, der kommer senere

I den værdsættende samtale vil vi:

  • Tale om det, vi ønsker os
  • Tale om det, der virker godt.
  • Tale om den fremtid, vi ønsker
  • Tale i ressourcesprog: "Vi kan..."
  • anerkende forskelle i holdninger og synsvinkler
  • Sikre, at folk forstår den helhed, de er en del af, så de kan finde ud af at handle hensigtsmæssigt
  • Se forandring som noget, der sker i selve samtalen

Gevinster ved Værdsættende samtale

Værdsættende samtale kan bruges, hvis I ønsker:

  • Bedre samarbejde,
  • Bedre kvalitet i arbejdet
  • Mindre udskiftning af medarbejdere
  • Mere tilfredse brugere/borger/børn/patienter m.m. 
  • Større trivsel  
  • m.m.

Senest revideret den 16. september 2024