Et eksempel på indkøbsproces ved køb af nyt apparatur:
- Politiske beslutninger/økonomi
- Sygehus/afd. får ”grønt lys” til indkøb
a: De fysiske rammer vurderes (måske er ombygninger nødvendige)
b. Ansættelse af nyt personale/eller oplæring i ind – og udland - Der nedsættes indkøbsgruppe (5 – 7 personer)
a: Medico teknisk afd.
b: Ledelse
c: Overlæge / afd. læge
d: Plejepersonale - Gruppen laver kravspecifikation (tidsfrist for udarbejdelse)
- Krav til apparatur fra firma sendes i licitation (EU ved beløb større end 4 mio.), tidsfrist for svar fra firmaer.
- Besigtigelse i ind – og udland (gruppen)
- Tilbudssammenligning efter besigtigelse (fordele og ulemper diskuteres)
- Købskontrakt
- Levering (2 – 6 måneder afhængig af produkt og firma)
- Opsætning/test (2 – 4 uger)
- Applikationstræning (2 uger, en person fra firmaet underviser afd. specialeansvarlige)
- Oplæring af personale