Arbejdsmiljø på billeddiagnostiske afdelinger
Museskader, skærmbriller, hæve-sænkeborde, storrumsstøj og hjemmearbejdspladser er ved at erstatte kemi og stråling som vigtigste arbejdsmiljøemner på afdelingerne.
Fra sygehus til kontor
Skærmarbejde stiller nye krav til indretningen af afdelingen.
Indkøb og indretning
Det gælder om at få indflydelse tidligt i processen. Når håndværkerne kommer, er det for sent. Ofte er det meget dyrere at lappe på dårlige løsninger end at løse problemerne fra starten. Derfor skal det sundhedsfaglige personale med ind og påvirke processen fra starten.
Gener fra udstyr
De store scannere og andet elektronisk udstyr kan have nogle negative virkninger på indeklimaet.
Forflytning
Begrænset plads er et af de vigtigste problemer i håndtering af patienter, som skal scannes eller røntgenfotograferes.
Stråling
Ud over de synlige farer og gener i arbejdsmiljøet, skal medarbejdere på billeddiagnostiske afdelinger være opmærksomme på de risici, der er forbundet med et arbejde tæt på stråler og kraftige magnetfelter.
Trivsel og stress
Stort arbejdspres og mangel på personale kan være med til at presse det psykiske arbejdsmiljø på afdelingerne. Det kan føre til stress og øget sygefravær, og så er der gang i en negativ spiral.
Stikskader
Stikuheld medfører en risiko for smitte med hiv, hepatitis B og hepatitis C. Derfor kan det være en alvorlig sag, hvis uheldet er ude i arbejdet med fx. kontrastvæsker.