Del: - -

Overblik sygehus: Hjemmesider, temaer og publikationer

Overblik: Se hvad BFA Velfærd og Offentlig administration har af hjemmesider, temaer og publikationer, som er særligt rettet mod sygehuse.

Psykisk arbejdsmiljø

  • Digital chikane: Faktakort: De fire faktakort kan hjælpe jer med at sætte gang i dialogen om digital chikane på arbejdspladsen.
  • Vejledning til materialer om restitution og pauser: En række materialer, der kan hjælpe jer i arbejdsmiljøgruppen med at sætte restitution og pauser på dagsordenen.
  • 'Vi forebygger stress sammen': en revideret og udvidet serie, som består af 10 værktøjshæfter til organisationsudvikling og forebyggelse af stress.
  • EtsundtArbejdsliv.dk: Materiale og information om forskellige metoder til at arbejde med psykisk arbejdsmiljø som bl.a. stress, mobning, vold/trusler og ledelse inden for social- og sundhedsområdet.
  • Mobning: Sektion med inspiration til, hvordan I kommer mobning til livs og hent værktøjer.
  • Kollegial sparring i hverdagen: Dette hæfte giver jer fem redskaber til, hvordan I kan bruge kollegial sparring i hverdagen.
  • Arbejdsfællesskaber: Et arbejdsfællesskab er en gruppe mennesker, der er afhængige af hinanden for at lykkes med en fælles kerneopgave. Her finder du introduktion til arbejdsfællesskaberne og dialogværtkøjer til at arbejde med dem. 
  • Dialogkort: Forebyg mobning på arbejdspladsen: Med dialogkortene bliver I bevidste om, hvordan man griber ind, og håndterer situationer, som kan føre til mobning. 
  • Håndtér følelsesmæssige krav i arbejdet: Disse værktøjer hjælper jer med at forstå jeres følelser og reagere hensigtsmæssigt på dem. 
  • Sæt fokus på kerneopgaven og prioritér jeres arbejdsopgaver: Kerneopgaven er et andet ord for jeres formål, mission eller eksistensberettigelse for jeres arbejdsfællesskab. Når I har en fælles forståelse for jeres kerneopgaver, bliver det lettere at sikre en fælles retning for jeres indsatser.
  • Tjekliste til styrket social kapital: For at komme godt fra start med social kapital får I med dette værktøj en tjekliste, som indeholder vigtige opmærksomhedspunkter i forhold til, hvordan I skaber fokus på social kapital. 
  • Metoder: Arbejd med psykologisk tryghed: Her finder du metoder og procesguides til at rette fokus på psykologisk tryghed.
  • Forstå og håndter uklare samt modstridende krav: For at kunne løse en opgave tilfredsstillende må vi have et nogenlunde klart billede af, hvad der forventes af os, og hvilke krav der stilles. 
  • Håndtér truende situationer: Trygge rammer på jeres arbejdsplads er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Det er derfor vigtigt, at I har en løbende dialog om, hvordan man håndterer og forebygger konflikter.
  • Uønsket seksuel opmærksom fra borgere: Uønskede tilnærmelser eller berøring kan opleves som et tabu, og det kan være svært at sige fra, når man oplever det i arbejdet. Ved at åbne op for dialoger i trygge rammer og drøfte dilemmaer i fællesskab, kan I blive bedre klædt på, hvis sådanne situationer opstår. 

Krop & Sundhed

Støj, lys og luft

  • Indeklimaportalen.dk: Om indeklimaets betydning for arbejdsmiljøet - om støj, luftkvalitet, ventilation, energi, lys og meget mere. En del er målrettet særligt mod kontorområdet.
  • Rengøring: Rengøringen kan prioriteres, så man undgår et dårligt indeklima.
  • Støj på sygehuse: Bippende alarmer, smækkende skabslåger og ringende telefoner. Det er bare nogle af de mange støjkilder, der er på et travlt hospital. Støj er et vilkår på sygehuse, men den kan ofte dæmpes med små tiltag og ændret adfærd. Bliv inspireret og få viden om at sænke støjen på sygehuse.
  • Statisk elektricitet: På sygehuse er der særligt problemer med  syntetiske materialer, som eksempelvis kitler, fodtøj med kunststofsåler, plastikunderlag til senge, gulvbelægning af kunststof og hjælpemidler med kunststofhjul. Kunstmaterialer har generelt en dårligere evne til at lede den elektriske spænding væk og gør, at spændingen hober sig op i materialet. Når man bevæger sig, er der dermed mange muligheder for opladning af elektrisk spænding.
  • Ventilation: Der er høj risiko for kemiske stoffer i laboratorier og smittebærende partikler i luften på et sygehus. Derfor er kravene til rengøring og ventilation høje, og de varierer fra afdeling til afdeling. Forebyggende arkitektur, ny teknologi og vedligeholdelse er noget af det, der kan være med til at sikre luftkvaliteten på sygehuse. Sørg for at overholde rutiner for håndtering af vasketøj, så det ikke begynder at lugte. 

Ledelse & Organisering

  • Digitalisering og det gode arbejde: Dette hæfte og de tre værktøjer kan give inspiration til, hvordan medarbejdere og lokale ledere kan involveres i at udvikle og/eller implementere nye digitale løsninger.
  • Sunde arbejdsrytmer: Materiale om arbejdstid, vagtplaner og pauser, men også om hvordan vi oplever tiden. Denne publikation er inspiration til at forbedre tiden til gavn for både ansatte og de patienter, som I skal hjælpe.
  • Katalog: Styrk lederes trivsel og resultater – overblik over materialer: Dette katalog introducerer til værktøjer til at styrke lederes trivsel og resultater, som er udviklet af BFA Velfærd & Offentlig administration.
  • Sparring i netværk for ledere: Dette materiale skal inspirere ledere til at søge netværk med andre ledere.
  • Byg bæredygtige forandringer: Alle arbejdspladser gennemgår forandringer. Det kan skabe uro og usikkerhed hos den enkelte og i hele organisationen. Derfor er det vigtigt, at man sikrer et godt arbejdsmiljø under forandringsprocesser. 
  • Tag hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører teknologi:  Et værktøj, som I kan bruge i arbejdsmiljøgruppen til at håndtere nogle af de dilemmaer og risici, der kan opstå ved brug af teknologi.
  • Styrk dit netværk som leder: Som leder har du mange bolde i luften, og det kan være en god idé at søge sparring i et netværk med andre ledere.

Arbejdsmiljøarbejdet

  • Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat: Publikationen lægger op til en strategisk dialog om fremtidens arbejdsmiljø – dels i MED-udvalg, SU eller arbejdsmiljøorganisationen, dels på hele arbejdspladsen.
  • Forebyggelse og håndtering af arbejdsulykker: Branchevejledning om arbejdspladsens opgaver i forbindelse med arbejdsulykker i social- og sundhedssektoren.
  • TRIO - få samarbejdet på sporet: Materialet er målrettet jer, der oplever udfordringer med at få TRIO samarbejdet på sporet.
  • TRIO - en daglig aktionsstyrke til opgaveløsning og trivsel: Materialet er målrettet jer, der er nysgerrige på, om TRIO er aktuelt på jeres arbejdsplads.
  • Afsnit om Arbejdsmiljøarbejdet: Materialer om APV og andre værktøjer og metoder i det daglige arbejde for et bedre arbejdsmiljø. 
  • Psykisk APV+: Få mere ud af arbejdet med psykisk arbejdsmiljø. Ni arbejdspladser på social- og sundhedsområdet deler deres erfaringer med APV og psykisk arbejdsmiljø. 
  • Kom godt i gang med arbejdsmiljøarbejdet: Her er en række værktøjer der hjælper jer som arbejdsmiljøgruppe at sætte arbejdsmiljøarbejdet i system og sætte fokus på det interne samarbejde i arbejdsmiljøgruppen.
  • Det skal gå godt uden ulykker: Når I skal i gang med en ny aktivitet eller et større projekt, er det vigtigt at forebygge ulykker. Denne tjekliste hjælper jer i processen. Tjeklisten kan bruges til både mindre og større aktiviteter.

Ulykker


Senest revideret den 06. december 2024