"Hør hvor stille her er", siger Preben Larsen og åbner døren til en stue, hvor 12-15 børn er i gang med at tegne, male og lege med saks og klister.
"Det er en positiv spiral: Den gode akustik betyder, at man kan høre hvad alle siger. Så behøver man ikke at tale så højt, og det lægger automatisk en dæmper på det hele".
"Til gengæld har vi ikke iværksat andet for at sikre et lavt støjniveau. Hverken i forhold til indretning eller pædagogiske adfærdsregler. Det har ganske enkelt ikke været nødvendigt. Bygningen er så gennemtænkt og velbygget, at den gode lyd opstår af sig selv. Det er jo en gave!", siger han.
Masser af plads
Frederiksberg Børnehus er bygget sammen med Frederiksbjerg Skole i Aarhus, som er kåret til Årets Skolebyggeri 2016. Begge er taget i brug i august 2016. Institutionen er normeret til 60 børn og råder over hele 500 kvm plus en stor legeplads. Preben Larsen medgiver, at de gode pladsforhold også bidrager til det lave støjniveau:
"I vores gamle bygninger havde vi kun 300 kvm til næsten lige så mange børn, og det er klart, at det giver os mange flere muligheder for at sprede aktiviteterne og dele børnene op i mindre grupper", siger han.
Detaljeret byggeprogram
En væsentlig forklaring på de gode lydforhold er, at man fra starten af byggeprocessen lagde meget stor vægt på netop de akustiske forhold:
"I byggeprogrammet har vi grundlæggende bare forlangt, at reglerne i Bygningsreglementet skal overholdes", forklarer Lars Becher fra COWI, som har haft ansvaret for udarbejdelsen af det samlede byggeprogram.
"Men vi har været grundige og specifikke i, hvordan det skal fortolkes i praksis, og at der skulle laves både modelberegninger på forhånd og efterfølgende kontrolmålinger. Ikke bare i forhold til akustik, men for indeklimaet generelt - altså også for lys, varme og luftkvalitet".
Se hvorfor det virker
Klik og se de vigtigste elementer, som har medvirket til den gode akustik i Frederiksbjerg Børnehus (klik her for stort):