Erfaringerne fra mange offentlige arbejdspladser viser, at man med succes kan anvende en række forskellige metoder, alt efter de lokale forhold - og efter hvilke aspekter af arbejdsmiljøet, I ønsker at fokusere på.
Nedenfor beskriver vi nogle gennemprøvede og veldokumenterede metoder, som er velegnede i til kortlægning og dataindsamling i APV-processen
Metode |
Spørgeskemaer |
|
Beskrivelse | En meget benyttet metode til kortlægning af arbejdsmiljøproblemer og -ressourcer. | |
Hvad er metoden god til? |
At skabe et overblik over, hvilke arbejdsmiljøproblemer og -ressourcer, der er på arbejdspladsen. At sikre, at alle får mulighed for at deltage. |
|
Vær opmærksom på |
Spørgeskemaer giver overordnede svar. Derfor vil der være behov for at uddybe centrale problemstillinger. Den enkelte medarbejders prioritering af de nævnte problemstillinger fremgår ikke af alle typer spørgeskemaer |
Metode |
Checklister |
|
Beskrivelse | Et hjælpeværktøj (afkrydsningsskema), der kan bruges under kortlægningen for at sikre, at alle relevante forhold inddrages. | |
Hvad er metoden god til? |
Metoden sikrer, at alle relevante forhold inddrages. En checkliste kan give et godt overblik over de områder, der er behov for at arbejde videre med. |
|
Vær opmærksom på |
Checklister kan virke meget „firkantede“ og blive en kontrast til det omsorgsorienterede og pædagogiske arbejde. En checkliste kan sjældent stå alene. |
Metode |
Videooptagelser |
|
Beskrivelse | Videooptagelser af udvalgte arbejdssituationer tages op i forbindelse med et gruppemøde el. lign. | |
Hvad er metoden god til? |
Videooptagelserne viser virkeligheden og giver et fælles udgangspunkt for dialog. | |
Vær opmærksom på |
Det er vigtigt, at videooptagelserne udvælges med omhu, og at de er nogenlunde repræsentative for det daglige arbejde. Der skal indhentes skriftligt samtykke, hvis der fx optræder borgere på optagelserne. |
Metode |
Gruppeinterviews/Fokusgrupper
|
|
Beskrivelse | Drøftelser i større eller mindre grupper med udveksling af argumenter for bestemte synspunkter. På nogle arbejdspladser tages udgangspunkt i den værdsættende samtale (Appreciative Inquiry). Der tages udgangspunkt i gode erfaringer frem for i det, som ikke fungerer. Det handler om at fokusere på ønsker og drømme. | |
Hvad er metoden god til? |
Velegnet til arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø. | |
Vær opmærksom på | En forudsætning for succes er, at der er en åben og tryg kultur på arbejdspladsen. Det er væsentligt, at ledelse og medarbejdere har forpligtet sig og er klædt på til at bruge metoden. |