Arbejdsmiljøorganisationens roller og opgaver
Alle arbejdspladser med flere 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). AMO har en lang række opgaver, som alle sigter mod at styrke samarbejdet om et godt arbejdsmiljø. Det handler både om at løse hverdagens udfordringer og om at lægge de langsigtede linjer for et godt og sikkert arbejdsliv.
Arbejdsmiljøorganisationens lovpligtige opgaver
AMO skal afdække og løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer og arbejde med at forebygge, at nye problemer opstår. AMO har også en vigtig opgave i at påvirke kollegerne til løbende at arbejde hen imod et godt arbejdsmiljø.
Sæt arbejdsmiljøindsatsen i system
En tidlig og systematisk arbejdsmiljøindsats spiller positivt ind på trivslen på arbejdspladsen og i sidste ende på bundlinjen. Men en tidlig og systematisk indsats kræver et godt samarbejde om arbejdsmiljøarbejdet.
Overblik: Hvem gør hvad i arbejdsmiljøindsatsen?
Arbejdsmiljøet skal sikres gennem et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Et godt arbejdsmiljø er derfor en fælles opgave for alle på arbejdspladsen.
Den årlige arbejdsmiljødrøftelse
Den årlige drøftelse er omdrejningspunktet for arbejdsmiljøorganisationens løbende arbejde. Her skal I planlægge det kommende års arbejde med arbejdsmiljøet og samle op på det foregående års indsats og resultater.
Overblik: Arbejdsmiljøsystemet
Her kan du få et overblik over de mange forskellige aktører, der beskæftiger sig med arbejdsmiljøet i Danmark.