I praksis vil I ofte skulle afveje mange forskellige hensyn mod hinanden: Skal vi prioritere et smukt loft eller en god lyddæmpning? Hyggekroge, nicher og nips eller rengøringsvenlighed? Erfaringen viser, at et godt indeklima har stor betydning for, hvor glade I bliver for den færdige skole.
Fem gode råd om indeklima og skolebyggeri:
- Tænk indeklimaet ind fra starten af byggeriet. Så bliver den færdige skole et bedre sted at arbejde og færdes i i hverdagen. Det gælder uanset, om I skal renovere, bygge til eller bygge en helt ny skole.
- Stil præcise krav til arkitekt og ingeniør om støjdæmpning, ventilation, plads, adgangsforhold, lys osv. med afsæt i Bygningsreglementets bestemmelser. Stil krav om en solid og rengøringsvenlig konstruktion og sig nej til flade tage.
- Forlang dokumentation. Bed ingeniøren og arkitekten om at beregne for eksempel efterklangstider, tidsforbrug ved rengøring og luftkvalitet allerede i projekteringsfasen.
- Spar ikke på arbejdsmiljøet. Hvis budgettet skrider, må I finde kompromisser, der ikke går ud over sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
- Lyt til de kommende brugere: Tag skolens elever og studerende, faglærerne, servicepersonalet, rengøringen og administrationen med på råd. De kender hver deres del af hverdagen i praksis!
Bygningsreglementet sætter rammerne - også i skoler
De tekniske og funktionelle krav til undervisningsbygninger er beskrevet i Bygningsreglementet, som er byggeriets 'grundlov'. Kravemne i Bygningsreglementet er blevet strammet flere gange, senest i 2018.
De fleste ændringer handler om energiforbrug og isolering, men der er også en række nye krav til akustik og indeklima i skoler og andre undervisningsbygninger - som har direkte indflydelse på arbejdsmiljøet.
Bedre arbejdsmiljø efter renoveringer
Kravene i Bygningsreglementet gælder kun for nye bygninger, og derfor vil mange ældre skoler langt fra leve op til dagens standard. De skal blot overholde de regler, som gjaldt, da de blev opført.
Men i forbindelse med væsentlige ombygninger og renoveringer skal rummene leve op til de nyeste krav. Det samme gælder, hvis rum ændrer anvendelse - fx hvis et klasselokale skal bruges som skolefritidsordning.
- Eksempel: Frederiksbjerg Skole og Frederiksberg Børnehus i Aarhus (som blev Årets Skolebyggeri i 2016) er planlagt og bygget med afgørende vægt på god akustik, og resultatet er forbløffende godt. Lofter, gulve, vægge, døre og inventar er alle tænkt ind som en del af den akustiske løsning.
Nye bestemmelser i Bygningsreglementet
De nye krav i Bygningsreglementet 2018 handler især om energiforbrug i bygningerne. Men der er også en række særlige krav til bl.a. akustik og indeklima, som specifikt handler om skoler, daginstitutioner, fritidshjem og SFO.
1. Akustik: Allerede i 2008 blev der indført skrappere krav til skoler, daginstitutioner og fritidshjem. I Bygningsreglementet 2018 er de beskrevet i kapitel 17 om lydforhold.
De er suppleret af en vejledning om akustik, hvor kravene til undervisningsbygninger er beskrevet. Der er tale om væsentlige stramninger i kravene til efterklangstid i forhold til ældre byggerier.
- Efterklangstid i skoler og undervisningsbygninger: Klasseværelser til normalundervisning i skoler og undervisningsbygninger må have en efterklangstid på maksimalt 0,6 sekund.
Fællesrum samt gangarealer der bruges til gruppearbejde, samt rum til specialundervisning må højest have en efterklangstid på kun 0,4 sekund. Det samme gælder for opholdsrum i skolefritidsordninger.
For andre typer af rum som fx musiklokaler, gymnastiksale og gangarealer gælder andre grænseværdier. Læs mere i vejledningen. - Læs mere: Sådan dæmper I støjen på arbejdspladsen
2. Luftkvalitet: De særlige krav til ventilation i skoler og daginstitutioner er samlet i afsnittet om ventilation i daginstitutioner og undervisningsrum. De vigtigste krav er:
- Undervisningsrum i skoler og lignende skal ventileres med et ventilationsanlæg, der omfatter såvel indblæsning som udsugning og varmegenvinding med forvarmning af indblæsningsluften. Indblæsningen med udeluft og udsugningen i normalklasserum skal være mindst 5 l/s pr. person, samt 0,35 l/s pr. m² etageareal.
Samtidig skal det sikres, at CO2-indholdet i indeluften ikke i længere perioder overstiger 1.000 ppm.
Tallene er under forudsætning af, at byggematerialerne opfylder kravene i Dansk Indeklima Mærkning. - Læs mere: Godt indeklima giver bedre testresultater i skolerne.
Læs mere om indeklima:
- Støj og akustik: Støj i klasseværelset kan være stærkt generende og forstyrre undervisningen. Læs mere om støj på arbejdspladsen og specielt om støj i skoler, dagtilbud og SFO, hvor problemstillinger og løsninger ofte er de samme. Læs også om de særlige regler for støj i rum for børn og unge. Læs desuden God akustik i klassen giver bedre trivsel.
- Luft og ventilation: Dårlig luftkvalitet skader indlæringen. Ventilationen skal passe til den måde, rummene bliver brugt. Læs mere om luftkvalitet, hvor I får en række gode råd og se, hvordan I kan sikre god ventilation og udluftning her.