Vidensrapport om hybride arbejdsformer og det psykosociale arbejdsmiljø
Hent vidensrapporten her
Hybrid halvdagskonference den 15. november fra 09.00 til 12.30
Hvorfor har vi hybride arbejdspladser? Skal vi prioritere individets eller fællesskabet, og hvordan påvirker det det psykosociale arbejdsmiljø?
Læs mere her
Del: - -

Hybridarbejde og det psykosociale arbejdsmiljø: Vidensrapport fra 2023

Flere medarbejdere og ledere arbejder fleksibelt uden for traditionelle arbejdssteder og -tider, hvilket medfører både række muligheder og nye udfordringer.

Arbejdsmarkedets parter har udgivet en vidensrapport ved DTU, der henvender sig til arbejdsmiljøorganisationer, ledere, samarbejdsudvalg, tillidsrepræsentanter, MED-udvalg og andre relevante aktører på arbejdspladser, hvor der praktiseres hybridarbejde.

Rapporten indeholder opdateret viden fra 2023 og fokuserer især på erfaringer efter COVID-19-pandemien, hvor hjemmearbejde blev påkrævet under nedlukninger. Den er baseret på forskning, rapporter og hjemmesider, som forfatterne har indsamlet.

Rapporten er opdelt i fem kapitler:

  • Kapitel 1 beskriver nogle af de store forandringer i arbejdet, som vi har oplevet de senere år og sætter tal på forandringen med fokus på fleksibilitet og det hybride arbejde.
  • Kapitel 2 beskriver med afsæt i IGLO-modellen de muligheder og udfordringer, som hybridarbejdet giver.
  • Kapitel 3 præsenterer et overblik og en kort beskrivelse af forskellige tilgængelige værktøjer, guides og gode råd.
  • Kapitel 4 præsenterer forfatternes bud på nye og aktuelle perspektiver på fleksibilitet og hybride arbejdsformer.
  • Kapitel 5 anlægger et samlet syn på hybride arbejdsformer og ser på den nye arbejdsform i et større perspektiv.

Rapporten er udgivet af Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA) og Arbejdsmiljørådet og er udarbejdet af et forskerteam ved DTU Management.


Senest revideret den 02. oktober 2024