Konflikter på arbejdspladsen er uundgåelige. Når de drejer sig om faglig uenighed, kan de være produktive og udviklende for arbejdspladsen. Desværre kan konflikter udvikle sig på en måde, der påvirker trivslen og produktiviteten på arbejdspladsen negativt. Nogle gange ender det som mobning af enkelte medarbejdere.
Inspiration og metoder
Hæftet 'Hvis konflikten trapper op' henvender sig til ledere med personaleansvar. Hæftet giver nogle redskaber til at forstå og håndtere forskellige typer af konflikter blandt den gruppe af medarbejdere, du har personaleansvar for. Det giver også et bud på, hvad du kan gøre for at forebygge og håndtere, at en konflikt udvikler sig til mobning.
Hæftet giver dig hjælp til at:
- Forstå, hvad en konflikt er, og hvorfor den opstår
- Håndtere faglige uenigheder og konflikter om ressourcer blandt dine medarbejdere
- Håndtere konflikter om forskellige værdier og personkonflikter
- Forstå, forebygge og håndtere konfliktmobning.
Del af en serie
Dette hæfte indgår i serie med hæfterne ’Når samtalen er nødvendig’ og ´Forstå og forebyg stress´, der retter fokus mod, hvad du som leder kan gøre for at skabe trivsel for dig og dine medarbejdere.
Læs mere om konflikter og vold
Se meget mere materiale og værktøj om forebyggelse og håndtering af konflikter og af trusler og vold.