Del: - -

Fakta om den gode modtagelse

De første tre måneder i ansættelsen er afgørende for, om den nyansatte finder sig tilrette i organisationen - og bliver i jobbet. Derfor er det sund fornuft at tage godt imod de nye medarbejdere.

Markante gevinster ved en god modtagelse

At rekruttere en ny medarbejder er en begivenhed fyldt med forventninger og nye muligheder. Den gode modtagelse handler om det næste skridt: At den nye medarbejder bliver en integreret del af arbejdspladsen.

Der kan være mange gevinster at hente med en relativ beskeden indsats. En god introduktion og start med nye medarbejdere kan have en positiv indvirkning på flere forhold:

  • Bedre trivsel for den nyansatte
  • Større kvalitet i opgaveløsningen
  • Bedre fastholdelse af medarbejdere
  • Færre arbejdsskader
  • Færre sygedage
  • De nye bliver hurtigere produktive og kan aflaste deres kolleger
  • Stærkere fællesskab på arbejdspladsen.

Bedre fastholdelse af nye medarbejdere

Nyansatte er den gruppe, som sidder løsest på enhver arbejdsplads, og står derfor for den største udskiftning i personalegruppen. Stor udskiftning i medarbejdergruppen har både dårlig indvirkning på arbejdsmiljøet og på økonomien. 

Forskningen viser bl.a.:

  • Ansatte, som får en velstruktureret introduktion, har 70 % større sandsynlighed for at være på arbejdspladsen efter tre år.
  • Den vigtigste faktor for, hvor velfungerende den nyansatte bliver, er, om arbejdssituationen og arbejdsmiljøet opleves som positivt eller negativt i starten.
  • De første 90 dage i ansættelsen er afgørende for, om den nyansatte finder sig til rette i organisationen.

Både faglig og social integration

Faglig integration er at tilegne sig de faglige krav og standarder, som gælder på arbejdspladsen. I forhold til den nyansattes trivsel handler det især om at skabe mest mulig mening og forudsigelighed for den nyansatte. Det handler også om at finde et passende niveau for kravene i starten af ansættelsen.

Den sociale integration handler om at sikre, at den nyansatte føler sig accepteret og anerkendt som en del af fællesskabet. Det sker for eksempel ved frokosten og sociale arrangementer, hvor den nyansatte får sat ansigt på de nye kolleger og får lejlighed til at opleve omgangsformen og arbejdspladsens kultur.

Praktiske og organisatoriske behov fra begyndelsen

Praktiske behov: Det praktiske er nemt at overse, men er afgørende at have på plads fra starten. Det er et vigtigt signal til den nyansatte, at vedkommende er både ventet og velkommen. At for eksempel nøglen, arbejdspladsen og computeren er på plads, og at IT og e-mailen virker. Husk også at fortælle, hvem den nyansatte kan gå til, når der opstår bøvl med det praktiske.

Organisatoriske behov: Hvordan ser jeres årshjul ud, hvilke typer af møder holder I hvornår og hvordan, hvem kan beslutte hvad, i hvilke fora, og hvordan kan ledelsen og de ansatte gøre deres indflydelse gældende? Det handler også om at introducere til nøglepersoner i organisationen: ledere, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, nærmeste teamkol-leger og det tekniske servicepersonale og skabe indblik i, hvornår den nyansatte kan gå til dem. På den måde understøtter I det gode psykiske arbejdsmiljø ved at skabe forudsigelighed i arbejdet og klarhed over indflydelsesmulighederne

Hent guiderne til den gode modtagelse

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration har udarbejdet 6 guider til forskellige typer arbejdspladser. Her finder I inspiration til, hvordan I tilrettelægger en god modtagelse og sikrer, at den nyansatte bliver integreret både fagligt og socialt og oplever et godt arbejdsmiljø.

Guiderne er skrevet til ledelsen, arbejdsmiljøgruppen og andre fora eller personer på arbejdspladsen, der spiller en rolle i forhold til at sikre et godt arbejdsmiljø og en god modtagelse af den nyansatte.


Senest revideret den 02. januar 2025