EU-direktiv er implementeret
EU har vedtaget Direktiv 2010/32/EU om forebyggelse af stikskader, der omfatter alle arbejdstagere i sygehus- og sundhedssektoren. Direktivet er implementeret uden ændringer i den danske arbejdsmiljølovgivning.
Ny At-vejledning
Arbejdstilsynet har på baggrund af direktivet lavet en vejledning på området: At-vejledning 10.1.1 fra november 2013. Den indeholder de vigtigste regler om forebyggelse af stik- og skæreskader i sygehus- og sundhedssektoren.
Reglerne kort
- Det er arbejdsgiverens ansvar, at der er sikre rutiner om arbejdet med spidse og skærende redskaber. Det gælder også bortskaffelse.
- Arbejdet skal udføres, så risikoen for smitte eller andre skader fjernes eller begrænses mest muligt. For eksempel må påsætning af hætte på kanyler efter brug ikke finde sted.
- Der skal laves en risikovurdering, når man vælger, hvilke instrumenter der skal indkøbes og anvendes.
- Der skal ske en oplæring og instruktion af nyt personale og løbende opfølgning ved ændrede rutiner eller indførelse af nye arbejdsredskaber. Desuden skal ansatte oplyses om risiko for stik- og skæreskader og hvilke forholdsregler, de skal tage ved smitterisiko.
- Ansatte skal tilbydes vaccination og regelmæssige undersøgelser, hvis der er risiko for smitte.
- Der skal være særlige beholdere til bortskaffelse af kanyler og skærende redskaber.
- Skader skal indberettes og evalueres og danne grundlag for et forebyggende arbejde.
- En gang årligt skal der laves en samlet oversigt over stik- og skæreskader på arbejdspladsen.