Hjælp indkøberne
For at kunne træffe de bedste valg, skal indkøberne have input fra de mennesker, der faktisk skal bruge produkterne. Det gælder ikke mindst i forhold til arbejdsmiljøet - som indkøberne ikke kan forventes at have faglig indsigt i. Her har arbejdsmiljøorganisationen og de interne arbejdsmiljøkonsulenter en vigtig opgave.
Ofte vil indkøberne selv opsøge viden i arbejdsmiljøorganisationen. Men sker det ikke, må I selv tage initiativet til en dialog. De fleste indkøbsaftaler har en løbetid på 3-4 år, så der vil jævnligt være mulighed for at påvirke næste udbud.
- Eksempel: Krav til ergonomi og støj hos ATP: I forbindelse med et nyligt udbud af it-udstyr henvendte indkøbsafdelingen sig på eget initiativ til arbejdsmiljøfolkene i HR-afdelingen for at få hjælp til at præcisere kravene til bl.a. ergonomi, fleksibilitet og støjniveauer i udbudsmaterialet. I andre tilfælde er det HR-afdelingens folk, som er proaktive og opsøger indkøbsafdelingen forud for vigtige udbud. Læs mere om samarbejdet i ATP.
Tre gode argumenter
Her er tre gode argumenter for, at arbejdsmiljøet skal veje tungt i indkøbsprocessen:
- Godt fysisk arbejdsmiljø og god ergonomi ved arbejdspladsen øger produktivitet og mindsker sygefravær. Læs mere om ergonomi på arbejdspladsen her.
- Variation og bevægelse i løbet af arbejdsdagen kan understøttes gennem kloge indkøb. Det øger trivslen og mindsker sygefraværet. Læs mere om kroppen på kontoret.
- Flere valgmuligheder i hver kategori, giver medarbejdere mulighed for indflydelse på indretning af arbejdspladsen. Oplevelsen af at have indflydelse kan reducere muskel- og skeletbesvær, MSB. Læs mere om MSB og psykisk arbejdsmiljø.