Hvad er på spil i arbejdsmiljøet?
Meget arbejde i afdelinger, teams eller grupper kræver både individuelt arbejde og fælles koordinering. Tilgængelighed er afgørende for, at I kan få hinandens input. Det kan være til stor irritation og frustration, hvis I ikke kan få fat på hinanden, når der er brug for det. Det er derfor vigtigt, at I har et klart billede af, hvornår og hvordan I kan få fat på jeres kolleger. Det er også vigtigt at koordinere, hvornår der er brug for, at I møder frem til fysiske møder.
Det fleksible arbejde er ikke i sig selv en hindring for, at I er tilgængelige for hinanden, men det kan være en udfordring, som kræver ekstra koordinering. Det kan også nogle gange være nemmere at afklare et problem med en kollega, som sidder i nærheden på arbejdspladsen, end med en som arbejder på distancen.
Forskellige behov i afdelingen
Ansatte med opgaver, der kræver en høj grad af koncentration - fx sagsbehandling – kan have brug for at arbejde koncentreret i længere stræk ad gangen. For dem kan det være optimalt ikke at være tilgængelige. Nye ansatte har omvendt ofte brug for løbende at kunne afstemme deres arbejde for ikke at være overladt til sig selv. Det samme gælder ansatte med opgaver, der løbende kræver koordination og afstemning, og ansatte med opgaver, der er i en opstartsfase, hvor der er brug for mange input.
Forskning: Afstem forventningerne
Hollandsk forskning peger på, at det er afgørende for teams at forventningsafstemme – ikke bare omfanget af hjemmearbejde og fremmøde, men også, på hvilke dage de arbejder hhv. hjemmefra og på kontoret.
Fastje: The Reality of Hybrid Working From Home: The Importance of Social Context
Inspiration:
Spilleregler i vores hybride team – fra Guide til den hybride arbejdsplads
Koordination er centralt ved komplekse opgaverPå mange kontorarbejdspladser arbejder teams sammen tværfagligt eller med komplekse opgaver. Det kan fx involvere borgere eller kunder. Her er det afgørende, at der er klarhed over, hvem der gør hvad hvornår – både af hensyn til borgeren eller kunden, der skal kunne forvente en god service – og for teamets medlemmer, der skal opleve forudsigelighed i opgaveløsningen for at kunne levere god kvalitet. Nogle arbejdspladser har faste tider hver dag, hvor man skal være tilgængelig. |
Drejebog til dialog om tilgængelighed og koordinering – med forslag til forsøg
Du finder også denne drejebog i materialet "Giv jeres hybride arbejdsplads et servicetjek" på side 11
Før mødet: Vælg en tovholder fra arbejdsmiljøgruppen eller projektgruppen og udsend dagsorden med formål og program.
1. Velkomst og målet med mødet | Afstem forventningerne til mødet. | |
2. Individuel refleksion | 5 minutter |
|
3. Fælles runde | Max to minutter pr. deltager | Hver deltager fremlægger sine refleksioner. De øvrige kan stille opklarende spørgsmål, men ingen diskussion. |
4. Individuel refleksion | 15 minutter |
På baggrund af dine egne og dine kollegers refleksioner: Hvad vil du foreslå, at I kunne forsøge jer med i en kortere periode, fx i seks uger, for at skabe bedre koordination og klarhed over, hvornår I er tilgængelige? |
5. Fælles runde | Max to minutter pr. deltager | Hver deltager beskriver kort sit forslag til forsøg. Ingen diskussion af forslagene i denne runde. |
6. Beslutning |
A: 30 minutter B: 10 minutter |
I kan vælge mellem to måder at konkludere på mødet:
|