Det handler om de samarbejdsflader i det daglige arbejde, der har betydning for, at medarbejderne oplever tillid, retfærdighed og samarbejdsevne.
Det kan fx være:
- I den daglige drift: Når arbejdet planlægges, og attraktive arbejdsopgaver samt ferie og ressourcer fordeles. Her kan det påvirke den sociale kapital positivt, hvis medarbejderne oplever, at det foregår på retfærdig vis.
- I det overordnede lederskab: Hvor afdelingens mål, visioner, strategier og værdier udvikles og implementeres. Her kan inddragelse af berørte medarbejdere have betydning for, hvor retfærdigt og tillidsvækkende de oplever samarbejdet.
- I den faglige ledelse: Når det skal sikres, at opgaverne løses med den rette ekspertise og kvalitet. Her kan det påvirke den sociale kapital positivt, hvis medarbejderne oplever lederens interesse som meningsfuld – eller negativt, hvis den opleves som udtryk for mistillid og kontrol.
- I personaleledelsen: Når der gives feedback, sparring og løses konflikter. Her kan det være med til at skabe godt samarbejde og trivsel på møder, til samtaler og i forbindelse med anerkendelse og feedback.
Social kapital skabes ikke kun blandt den enkelte gruppe af medarbejdere, du har personaleansvaret for. Det er en egenskab ved hele virksomheden, og et godt samarbejde med andre afdelinger og med ledelsen opadtil kan derfor også påvirke den sociale kapital positivt i din personalegruppe. Her kan det hjælpe, at hele ledelsesgruppen og organisationen retter fokus mod den sociale kapital.