Del: - -

Lederens rolle i processen

Indførelse af åbne kontorer fører ofte til utilfredshed, men meget af utilfredsheden kan undgås med en god procesledelse. Det kræver, at medarbejderne bliver inddraget men også, at det er lysende klar, hvad de har indflydelse på og hvad der ligger fast. Pseudoinddragelse er gift for processen.

Når medarbejdernes utilfredshed og modstand får overtaget i forandringsprocessen, skyldes det ofte at kommunikationen er dårligt planlagt. Det er især mellemledernes rolle, der bliver overset, mener kommunikationsekspert Helle Petersen.

"I organisationsforandringer kan det være en god idé at gå til de meget kritiske medarbejdere. Mange ledere vil instinktivt undgå at åbne op for kritikken, men det kan give god mening at kommunikere specifikt med de mest kritiske. Både for at imødegå kritikken og fordi de ofte har nogle pointer, ideer og forslag, som kan bruges," siger Helle Petersen.

Målet er tillid

At flytte i storrum er en forandringsproces, hvor kulturer mødes. Derfor skal der arbejdes intensivt med fjerne skepsis overfor de andre kulturer. Første mål er at skabe accept af hinanden, dernæst respekt - og målet er tillid, siger tidligere landstræner, direktør Leif Mikkelsen fra Team Copenhagen.

Sæt ild til platformen

Det er svært at skabe forandring, hvis man ikke kan forklare, hvorfor den er nødvendig. Derfor anbefaler direktør Pelle Carlo Nilsson, at man skaber en såkaldt ”brændende platform”, som medarbejderne kan se det fornuftige i at forlade.

"At skabe en brændende platform behøver ikke være så drastisk, at virksomheden må lukke, hvis vi fx. ikke indfører storrum. Men det er vigtigt meget tydeligt og konkret at få forklaret, hvad det er for nogle udfordringer eller problemer, som forandringen skal løse," siger han.


Senest revideret den 30. april 2020