Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.
God procesledelse er vigtig, da det kan være med til at nedbringe utilfredshed på arbejdspladsen.
Indførelse af åbne kontorer fører ofte til utilfredshed, men meget af utilfredsheden kan undgås med en god procesledelse. Det kræver, at medarbejderne bliver inddraget men også, at det er lysende klar, hvad de har indflydelse på og hvad der ligger fast. Pseudoinddragelse er gift for processen.
Når medarbejdernes utilfredshed og modstand får overtaget i forandringsprocessen, skyldes det ofte at kommunikationen er dårligt planlagt. Det er især mellemledernes rolle, der bliver overset, mener kommunikationsekspert Helle Petersen.
Det er svært at skabe forandring, hvis man ikke kan forklare, hvorfor den er nødvendig. Derfor anbefaler direktør Pelle Carlo Nilsson, at man skaber en såkaldt "brændende platform", som medarbejderne kan se det fornuftige i at forlade.
At flytte i storrum er en forandringsproces, hvor kulturer mødes. Derfor skal der arbejdes intensivt med fjerne skepsis overfor de andre kulturer. Første mål er at skabe accept af hinanden, dernæst respekt - og målet er tillid.
Det er en krævende proces for både ledere og medarbejdere, at ændre arbejdsprocesserne i et call center, så medarbejderne får større ansvar. Det er erfaringen hos Danske Bank, der i de sidste tre år har gennemført en større forandringsproces i bankens to call centre i Høje-Taastrup og Århus.
Det er mellemlederne, der skal stå på ølkassen og fortælle medarbejderne om de nye tiltag. Derfor fik de en særlig plads i kommunikationen op til kommunesammenlægningen i Silkeborg.
Tak for din tilmelding til nyhedsbrevet.
Husk at bekræft ved at klikke på linket i e-mailen, vi lige har sendt til dig.