Af journalist Søren Svith, Periskop
Afdelingsleder Louise Høeg taler dæmpet, selv om vi sidder i a-kassens cafe-område, hvor der ikke er andre, vi kan forstyrre.
- Jeg oplever faktisk, at folk er meget bevidste om ikke at blive for højrøstede.
De fleste ender med at tale nogenlunde stilfærdigt, siger hun.
I det åbne kontor, hvor hun til daglig sidder sammen med sine 21 medarbejdere, er der også stille. De lyddæmpende lofter sluger efterklangen, og det virker som om medarbejderne har fokus på ikke at genere hinanden.
Vitser og grin sender dårlige signaler
Arbejdspladsen har nogle få faste adfærdsregler, som alle nye medarbejdere bliver introduceret til. Den mest vidtgående er, at det koster flødeboller at lade sin private mobil ringe i det åbne kontor. Det har lige kostet tre omgange i Louise Høegs team.
De andre regler handler om at bruge gangarealerne med gulvtæpper i siden af det åbne kontor i stedet for at gå forbi alle bordene. Og hvis to-tre mand begynder at snakke sammen, skal de flytte sig ind i et af samtalerummene, som er placeret mellem gangarealet og de åbne kontorer.
- Vi har aftalt et håndsignal, som markerer, at de andre gerne må dæmpe sig. Vi er meget bevidste om ikke at stå og fortælle vitser og grine, når der er medlemmer i røret, for ingen af os kan se på telefonen om det er et medlem i krise i den anden ende, siger Louise Høeg.
Halvdelen generet af støj
Da a-kassen lige var flyttet ind, blev der lavet en APV, som viste at 97 procent var generet af støj. Det var også før håndværkerne var helt færdige, og samtidig var det nye skuespilhus ved at blive piloteret på grunden ved siden af.
I den seneste APV er der stadigvæk lidt under 50 procent, som i en eller anden grad føler sig generet af støj, fortæller arbejdsmiljørepræsentant Hanne Hoffmann.
- Det er stadigvæk for højt, og vi skal arbejde videre med det, men spørgsmålet er om vi kan gøre så meget mere, eller om det ikke også handler om tilvænning, siger hun.
På det seneste møde i hendes gruppe har man dog på baggrund af APV’en besluttet at tage adfærdsreglerne op til vurdering igen.
De hænger ikke fremme
Det er Hanne Hoffmann, der orienterer de nye medarbejder om kontorets adfærdsregler, men det er ikke nogen hun kan liste op i punktform efter hukommelsen:
- Reglerne handler om, at vi skal være her alle sammen, at du skal have din mobil på lydløs, at du skal have lavest mulig ringetone på den faste, og at du skal snakke dæmpet og ikke forstyrre, men i stedet gå i en samtaleboks. Men det er ikke nogle regler, vi har hængende fremme, siger Hanne Hoffmann.
De små stoplys står til gengæld fremme midt i rummet, så man frit kan forsyne sig med dem. Det er der nu ikke så mange, der gør. Heller ikke Hanne Hoffmann, som trives vældig godt i storrummet og har også valgt en plads, hvor der er mange, der skal forbi hende.
- Det generer mig overhovedet ikke. Hvis jeg vil have fred, tager jeg lidt musik i ørerne, og så kan jeg godt koncentrere mig. Der er vi forskellige, som typer. Jeg hører til dem, som helst skal følge med i det hele, siger hun.
Mere end regler
Ud over adfærdsregler har a-kassen investeret i følgende:
- Lydtætte samtalebokse.
- Mobile lyddæmpende skærme, som kan stilles op ved de enkelt skriveborde.
- Aflukket cafeområde.
- Telefonsluse, som tager toppen af telefonsamtalerne i det åbne kontor.
- Trådløst headset, bærbare pc’er og trådløst netværk, så alle let kan flytte sig for at få ro eller for at give andre ro.
- Stoplys, hvis man ikke vil forstyrres.