Del: - -

Vi skal motiveres til at dele viden

Arbejdspsykolog Pia Dreyer har været fluen på væggen i storrumskontorer landet over. Hun mener, at ledelserne ofte glemmer at sætte pris på dem, der deler viden.

Af journalist Camilla Marcinkowski, Periskop

- Når man flytter fra 'old office' til 'new office', forventer ledelsen ofte, at der automatisk sker en videnoverførsel mellem medarbejderne. Paradokset er, at man samtidigt har en incitamentstruktur, der værdsætter de individuelle præstationer, siger arbejdspsykolog Pia Dreyer

Værdsæt sociale egenskaber

Hvis videndeling i storrummet skal fungere, er ledelsen nødt til at værdsætte de egenskaber hos medarbejderne, der fremmer videndelingen - fx de sociale og relationelle egenskaber, siger hun.

Tid til videndeling

- Jeg har talt med mange medarbejdere, der siger, at de ikke har tid til at dele viden i arbejdstiden, for der skal de jo være produktive. Det rigtige arbejde opfattes som der, hvor man kan fakturere sine timer og arbejder alene. Det uplanlagte og uformelle, som storrummet repræsenterer, opfattes mange steder ikke som rigtigt arbejde, sagde arbejdspsykologen.

Aben flytter med

Storrummet gør også alting mere synligt - specielt konflikterne.

- Det kan sammenlignes med et dårligt ægteskab. Aben flytter med, selvom man flytter ind i nye fysiske omgivelser, sagde Pia Dreyer.

På overarbejde for at koncentrere sig

Fra sine observationer af danske storrum kan hun konstatere, at mange virksomheder og organisationer stadigt kæmper med videndelingen og med at skabe den kultur og adfærd, der er nødvendig, når man sidder i store kontorer. Det handler fx om at tage hensyn til introverte medarbejdere, der har brug for mere ro for at koncentrere sig.

- På ét kontor, hvor jeg var fluen på væggen, var nogle medarbejdere begyndt at arbejde over, fordi de først kunne koncentrere sig, når de, der larmede, var taget hjem fra arbejde, fortæller Pia Dreyer.

På overarbejde for at koncentrere sig

Fra sine observationer af danske storrum kan hun konstatere, at mange virksomheder og organisationer stadigt kæmper med videndelingen og med at skabe den kultur og adfærd, der er nødvendig, når man sidder i store kontorer. Det handler fx om at tage hensyn til introverte medarbejdere, der har brug for mere ro for at koncentrere sig.

- På ét kontor, hvor jeg var fluen på væggen, var nogle medarbejdere begyndt at arbejde over, fordi de først kunne koncentrere sig, når de, der larmede, var taget hjem fra arbejde, fortæller Pia Dreyer. 

Se også:

Bliv enige om, hvad der er "rigtigt" arbejde


Senest revideret den 28. maj 2024