Teknologi og fleksibilitet
Den mobile teknologi dominerer i stigende grad hverdagen for både lærere, elever og studerende i alle dele af undervisningssektoren fra børnehaveklassen til universiteterne.
Det kan betyde, at både voksne og børn sidder endnu længere tid fastlåst foran skærmene. Læs mere om smerter i muskler og led.
Men teknologien rummer samtidig et frigørende potentiale, fordi den kan befri læringen fra de fysiske rammer.
Se eksempel på et kort undervisningsforløb rettet mod grundskolen, hvor eleverne stimuleres til at udforske alternativer til at sidde på en stol.
I Odder sidder de mindre ned
Odder Kommune har som den første givet en iPad til samtlige lærere og elever i folkeskolerne. Her har man fra starten søgt at udnytte de nye tablets til at skabe større variation skoledagen:
”Vi kan se, at eleverne sidder mindre ned – og sjældent mere end 20 min. samme sted. Både lærere og elever bevæger sig meget mere rundt og arbejder alle mulige andre steder end i klasselokalerne”, siger projektleder Rikke Dahl Thonbo.
Læs mere om Odder Kommunes erfaringer
Digital dannelse
Begrebet digital dannelse handler ikke kun om at mestre teknologien, om etik, kildekritik, sikkerhed osv. Det kan også handle om undgå belastende arbejdsstillinger og i stedet udnytte teknologiens muligheder for at øge variation og arbejdsglæde.