Følelser på job vs. høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker?
Arbejdsmiljølovgivningens begreb om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker relaterer sig alene til de krav, der følger af arbejde med borgere eller kunder mv. Dvs. personer, man kommer i kontakt med, gennem sit arbejde, og som ikke er ens kolleger, ledere eller underordnede. Begrebet har fokus på de forhold i arbejdet, som har betydning for den ansattes helbred, i denne sammenhæng de følelsesmæssige krav, arbejdet stiller til den ansatte, samt hvordan disse krav kan forebygges og håndteres.
Materialepakken ”Følelser på job” relaterer sig både til de følelser, der kan opstå hos den enkelte i arbejdet med borgere eller andre eksterne og i samarbejdet med ens kolleger og ledere.
Det er vigtigt, at man som arbejdsplads først og fremmest søger at forebygge de følelsesmæssige krav ved at rette forebyggelsen mod de forhold i arbejdet, der er årsag til høje følelsesmæssige krav. Det er ikke alle høje følelsesmæssige krav, som det er muligt helt at undgå. I den situation skal arbejdspladsen sikre, at de ansatte kan håndtere kravene.
Materialepakken ”Følelser på job” har primært fokus på at understøtte håndteringen af de følelser, der kan opstå hos den enkelte, bl.a. i hæftet ”Kollektive og individuelle redskaber”.
Materialepakken ”Følelser på job” har til hensigt at forsøge at adressere de udfordringer, der kan opstå, når følelser er på spil i kollegagruppen og påvirker samarbejdsrelationerne, udførelsen af kerneopgaven og det psykiske arbejdsmiljø generelt. Materialepakke skal understøtte, man kan arbejde professionelt med følelser i arbejdet.
Sæt fokus på følelser i arbejdslivet
Udover de følelser, der opstår i det daglige samarbejde med kolleger og ledere, opstår der også følelser i forhold til arbejdsopgaven. Det kan være følelser som glæde og stolthed, når arbejde og samarbejde lykkes. Men det kan også være følelser som skam og frygt, hvis opgaverne synes svære at løse, eller det er svært at leve op til egne eller omverdens kvalitetskrav.
Når det gælder arbejdet med mennesker, er der en særlig risiko for, at medarbejderne bliver udsat for høje følelsesmæssige krav. Det vil sige, at man som medarbejder skal rumme mange oplevelser og følelser.
Læs, hvordan høje følelsesmæssige krav er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Vigtigt at kunne bearbejde følelser
En yderligere belastning er, at det ikke altid er muligt at reagere på sine følelser. Man må bevare den professionelle tilgang overfor borgeren. Derfor er det i nogle typer arbejde særligt vigtigt at have mulighed for at bearbejde de følelser, der opstår i arbejdet med borgerne.
Materialer fra BFA om følelser på jobbet
BFA Velfærd og Offentlig Administration har udarbejdet forskellige materialer i form af podcasts, øvelser og metoder. Med materialerne ønsker BFA at støtte arbejdspladser i at forstå og handle konstruktivt på følelser både som individ og som arbejdsfællesskab.
Nogle af materialerne formidler viden, andre er øvelser, der enten træner jer i at sætte ord på følelser, træner fortolkning og håndtering af følelser, eller som I kan bruge i fællesskab på arbejdspladsen til at støtte hinanden fagligt og socialt.