Hvad er krænkende handlinger?
Krænkende handlinger beskrives af Arbejdstilsynet som en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre krænkelser, der kommer fra kolleger og ledere. Krænkende handlinger er, når en person gentagende gange eller på en grov måde opfører sig nedværdigende over for en anden person på arbejdspladsen.
Når nogle krænker andre, kan det både være noget vedkommende gør med vilje, men det kan også handle om ubetænksomhed eller være et udtryk for, at man har forskellige grænser. Centralt for, hvorvidt noget er en krænkende handling eller ej, er dog, hvordan den person, som er blevet udsat for adfærden, oplever det.
Det kan fx være krænkende handlinger når:
- En gruppe medarbejdere bagtaler en kollega.
- En medarbejder udelukkes fra det sociale og faglige fællesskab.
- En medarbejder bliver udsat for sårende bemærkninger og ubehagelige drillerier.
- En medarbejder usagligt bliver frataget eller får reduceret sit ansvar og arbejdsopgaver.
- Nødvendig og vigtig information bliver tilbageholdt for en medarbejder.
- En medarbejder bliver vurderet som mindre betydningsfuld af sin leder eller kolleger, fx på grund af alder, køn, kønsidentitet, seksuel orientering, etnicitet eller religiøs overbevisning.
Mobning er krænkende handlinger, der foregår mere systematisk, dvs. at det foregår over lang tid eller gentagne gange på grov vis. Ved mobning er det den samme medarbejder, der bliver udsat for de krænkende handlinger, og vedkommende er ikke i stand til at forsvare sig ordentligt over for mobberne. Mobning kan også foregå online, fx via sociale medier, hvilket kan betegnes som digital mobning.
Seksuel chikane og uønsket seksuel opmærksomhed er krænkende handlinger som har seksuel karakter. Fx uønskede berøringer eller uvedkommende forespørgsler om seksuelle emner.
Hvis den krænkende adfærd kommer fra fx patienter, borgere eller pårørende betegnes det af Arbejdstilsynet som vold. Læs mere om vold og trusler her. Sådanne krænkende handlinger kan også være seksuelle. Læs om uønsket seksuel opmærksomhed her.
Konsekvenser af krænkende adfærd på arbejdspladsen
Krænkende handlinger kan have alvorlige konsekvenser for de personer, der bliver udsat for det. Hvordan man reagerer på adfærden, handler både om, hvad man bliver udsat for, over hvor lang en periode handlingerne foregår, og hvor ofte det finder sted.
Reaktioner på krænkende adfærd på arbejdspladsen kan både være:
- Kropslige, fx kan man få hovedpine og opleve andre smerter.
- Psykiske, fx kan man få en følelse af usikkerhed og manglende selvtillid. Man kan også opleve hukommelsesproblemer eller føle sig mere irritabel
- Adfærdsmæssige, fx at man har svært ved at sove, har nedsat arbejdsevne og isolerer sig.
I de værste tilfælde kan man udvikle ptsd (posttraumatisk stresssyndrom), depression og hjertekarsygdomme.
Krænkende adfærd kan også have konsekvenser for de kolleger, der står ved siden af og oplever, at det foregår. Fx kan de opleve søvnløshed og udbrændthed. For arbejdspladsen som helhed kan konsekvenserne være sygefravær, opsigelser og mistrivsel.
Hvad siger reglerne om krænkende handlinger på arbejdspladsen?
I Arbejdstilsynets vejledning ’Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane’ understreges det, at: ”(…) krænkende handlinger ikke må forringe de ansattes sikkerhed eller sundhed på kort eller lang sigt.” Det er, arbejdsgiverens ansvar, at forebygge, at det sker. Vejledningen understreger også, at hvis en medarbejder kommer fysisk eller psykisk til skade på grund af en krænkende handling, så er det en arbejdsulykke. Ligesom andre arbejdsulykker skal arbejdsgiveren sørge for, at hændelsen bliver registreret og undersøgt. Undersøgelsen skal foregå i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen, og der skal sættes gang i tiltag, så man undgår, at det sker igen.
Læs mere om regler og lovgivning om krænkende handlinger:
- Arbejdstilsynets vejledning ’Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane’.
- Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø.
- Bekendtgørelse af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse.
Sådan kan arbejdspladsen forebygge chikane og krænkende adfærd
Alle arbejdspladser har pligt til at forebygge krænkende handlinger. Nogle gange kan det dog være svært at vide præcis, hvad der skal til for at skabe en kultur på arbejdspladsen, hvor konflikter løses konstruktivt, og hvor der er plads til at skille sig ud. I BFA’s værktøj ’Grib ind’ kan I finde viden og inspiration til forebyggelsesarbejdet.
For at forebygge krænkende handlinger er følgende tiltag bl.a. vigtige:
- Ledelsen skal gå foran. Ledelsen spiller en central rolle i at skabe en kultur, der modvirker krænkende handlinger. Derfor er det vigtigt, at ledelsen er tydelig om sin værdier og holdninger.
- Sørg for at udarbejde retningslinjer. Det er en god idé at udarbejde retningslinjer om forebyggelse og håndtering. Tag fx stilling til:
- Hvad skal man gøre, hvis man selv bliver krænket eller har mistanke om, at det foregår?
- Hvordan kan arbejdspladsen håndtere en anmeldelse på en tryg måde?
- Hvordan får arbejdspladsen afdækket, hvad der er foregået på en ordentlig og upartisk måde, der tager hensyn til alle parter?
- Hvordan hjælper arbejdspladsen, hvis en medarbejder er blevet syg af krænkende handlinger?
- Hvad gør I som arbejdsplads, hvis en medarbejder er blevet uretmæssigt anklaget for at have begået krænkende handlinger? - Vær gennemsigtige. Husk at retningslinjerne ikke bare er for de personer, der udarbejder dem – men at de skal gøres tydelige for alle medarbejdere og ledere.
- Sørg for viden og information om krænkende handlinger. Der kan være mange myter forbundet med mobning og seksuel chikane, og det er vigtigt at medarbejdere og leder er informerede og har sat sig ind i, hvad krænkende handlinger er.
- Tal om krænkende handlinger på arbejdspladsen. Grænser kan være forskellige – og noget som den ene oplever som sjovt, kan opleves stærkt ubehageligt af en anden. Derfor er det vigtigt at få skabt en fælles dialog om grænser. Det kan være med til at skabe en kultur, hvor det er ok at sige fra, og hvor der er en bedre forståelse for, hvor hinandens grænser går.
Læs om hvordan I forebygger mobning og få inspiration til konkrete værktøjer, der kan hjælpe jer.
Håndtering af krænkende handlinger og chikane på arbejdspladsen
Om en bestemt adfærd er en krænkende handling eller ej, kan nogle gange være svært at vurdere i praksis. Blandt andet fordi, at vores grænser kan være forskellige og adfærd kan opleves forskelligt. Men det er altid vigtigt at tage det alvorligt, hvis en medarbejder oplever at blive behandlet dårligt. Som arbejdsplads bør man undersøge og afdække, hvad der helt konkret er sket, og hvordan de involvererede personer har opfattet episoden. Det er vigtigt at behandle sagen med diskretion og respekt for alle parter.
Hvis du har brug for hjælp til at håndtere krænkende handlinger på arbejdspladsen, kan du også ringe anonymt til Arbejdstilsynet. De har en hotline, som er særligt målrettet mobning, seksuel chikane og andre krænkende handlinger. Du kan både ringe til Arbejdstilsynets hotline, hvis du selv har været udsat for krænkende handlinger eller hvis du oplever at det foregår på din arbejdsplads. Du kan også ringe, hvis du og din arbejdsplads har brug for hjælp til at forebygge og håndtere krænkende adfærd. Læs mere om Arbejdstilsynets hotline her.
Læs mere om krænkende handlinger og chikane på arbejdspladsen: