I daginstitutioner har møbler og inventar stor indflydelse på ergonomi og arbejdsstillinger. Det er vigtigt, at institutionen er indrettet, så det er muligt at udføre alle de daglige opgaver på en sikker og forsvarlig måde.
Det gælder især de opgaver, som indebærer, at I skal løfte, bære eller bøje jer forover. Sådanne opgaver kan fx være bleskift, spisning, hjælp i garderoben, modtagelse af børnene osv.
Inventaret skal passe til opgaverne
Overordnet kræver reglerne om arbejdsmiljø, at der på en arbejdsplads skal være passende inventar, så arbejdet kan udføres forsvarligt.
I forskellige bekendtgørelser og vejledninger har ministeriet og Arbejdstilsynet formuleret en række supplerende krav til inventar og møbler. Blandt de vigtigste krav kan nævnes:
- Arbejde med uhensigtsmæssige arbejdsstillinger eller arbejdsbevægelser undgås. I daginstitutioner betyder det bl.a., at indretning og inventar bør hjælpe personalet til at undgå løft, foroverbøjede arbejdsstillinger osv.
- Hjælpemidler til tunge løft skal så vidt muligt passe til dem, der bruger dem. Inventar og hjælpemidler skal være indstillelige, hvis arbejdsopgaverne kræver det. Det betyder fx at arbejdsborde, pusleborde osv. bør kunne indstilles i højden, og at spiseborde, stole og andre møbler, som skal bruges af de ansatte, bør være i voksenhøjde.
- Tekniske hjælpemidler til tunge løft skal være tilgængelige på arbejdspladsen. Hjælpemidlerne skal være egnede og effektive. Igen er højdeindstillelige pusleborde et godt eksempel. Et andet hjælpemiddel er en stige til krybben.
Læs mere om hjælpemidler og tunge løft
Forskellige hjælpemidler kan være nødvendigt for at mindske tunge løft, når man arbejder med børn. Du kan læse mere om hjælpemidler i bogen Løft og Leg, der er udgivet af Aarhus Kommune og ligger til gratis download på bupl.dk.
For at reducere antallet af tunge løft og mindske belastninger i arbejdet, er det også en god idé at overveje, hvordan pædagogik og ergonomi kan gå hånd i hånd. Det kan du læse om i denne branchevejledning. Her kan du også læse om, hvorfor organisering af arbejdet er vigtigt.
Læs også mere generelt om tunge løft og arbejdsteknik i det pædagogiske arbejde med børn på denne side.