Undersøg jeres arbejdsfællesskab

Del indhold:

Som kolleger er I afhængige af hinanden for at løse de fælles opgaver. Med dette dialogværktøj undersøger I styrker og svagheder ved jeres arbejdsfællesskab. Et stærkt arbejdsfællesskab sikrer blandt andet en effektiv opgaveløsning, faglig udvikling og trivsel.

Et godt arbejdsfællesskab opstår ikke altid af sig selv. Dialogværktøjet ’Undersøg jeres arbejdsfællesskab’ kan derfor være et godt sted at starte. Brug værktøjet til at undersøge de indbyrdes sammenhænge og balancer mellem de fire aspekter af det samlede arbejdsfællesskab: Det organisatoriske, det opgaverettede, det faglige og det kollegiale fællesskab. Formålet er, at I får et fælles billede af, hvor I skal sætte ind for at styrke arbejdsfællesskabet.

Værktøjerne kan med fordel anvendes i det enkelte arbejdsfællesskab ved udskiftning i personalet, ændrede rammebetingelser, nye opgaver eller som et servicetjek, når der er tegn på dårlig trivsel eller opgaveløsning. For arbejdsmiljøgrupper og samarbejdsudvalg kan værktøjet eksempelvis bruges i forbindelse med opfølgning på APV og trivselsmålinger, ved oplevelsen af samarbejdsudfordringer eller højt fravær, samt i forbindelse med nye projekter og større forandringer som omstrukturering.

 

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Tovholderen kan enten selv stå for processen eller bruge vores faciliteringsfilm, der guider jer trin for trin gennem værktøjet. Filmene finder du nederst på denne side. Uanset hvilken metode I vælger, er der noget forberedelse for tovholderen.

Inden I kan gå i gang med del 1 af værktøjet (video 1-4), skal du som tovholder sørge for, at:

  1. der er repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner til stede, som kan føre processen videre, når I er færdige.
  2. alle deltagere har følgende materiale klar: 
    -    Informationsark (printet ud - I finder det på side to og tre i værktøjet).
    -    refleksionsark (printet ud - I finder det på side fire i værktøjet).
    -    A4-papir og skrivegrej.

Inden I kan gå i gang med del 2 og del 3 af værktøjet (video 5), skal du som tovholder sørge for, at:

  1. der er repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner til stede, som kan føre processen videre, når I er færdige.
  2. alle deltagere har følgende materiale klar: 
    -    dialogark (printet ud - I finder det på side fem i værktøjet).
    -    det udfyldte reflektionsark.
    -    A4-papir og skrivegrej.

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.

Bliv guidet gennem værktøjet

Til værktøjet er der fem film – fire film til at undersøge de fire aspekter af arbejdsfællesskabet og en til at arbejde med udvikling af det samlede arbejdsfællesskab. Filmene fungerer som jeres guide, der sørger for, at I hele tiden ved, hvad der skal ske, og hvornår. Den styrer tiden og giver jer præcise instruktioner, så I kan fokusere på at deltage. Tryk play, læn jer tilbage, og lad filmene tage jer sikkert gennem værktøjet.

Husk, at hvis I er mere end 20 personer, kan I have brug for lidt ekstra tid til diskussionerne. I kan altid sætte filmen på pause, hvis det er tilfældet.

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andre værktøjer for at styrke jeres arbejdsfællesskab, så se publikationen "Stærkere sammen"




Senest revideret den 22. april 2025