Tre ord, der beskytter mod stress
Det er vigtigt, at man som medarbejder lærer at passe på sig selv. Der findes tre ord, der er gode at kende, hvis du vil undgå stress.
- Nej: Det er godt at være i stand til at sige fra.
- Hjælp: Det er godt at huske på, at der er mennesker omkring dig, der kan hjælpe i krævende situationer.
- Pyt: Det er godt at have en naturlig distance til arbejdet.
Personlig strategi 1: Sig nej uden dårlig samvittighed
Mange mennesker har svært ved at sige nej, fordi de gerne vil hjælpe. Når vi siger nej, er det ikke et udtryk for manglende lyst til at hjælpe. Det er snarere et udtryk for, at vi prioriterer vores opgaver. Når vi bruger ordet ”nej”, sker det på baggrund af ønsket om at gøre de vigtigste ting så godt som muligt, men også ud fra en ansvarlighed overfor os selv. Derfor er der ingen grund til dårlig samvittighed, når vi siger nej.
Personlig strategi 2: Bed om hjælp
Når kravene er ved at overmande os, overser vi ofte muligheden for at bede om hjælp. Men det er vigtig at huske på, at vi i pressede situationer kan række en hånd ud til vores omgivelser. Hjælp og støtte beskytter nemlig mod stress.
På en travl arbejdsplads har lederen og kollegerne ofte ikke overskud til at regne ud, hvem der har brug for hjælp, og derfor er det nødvendigt, at vi beder om den. Der kan være forskellige grunde til, at vi ikke beder om hjælp. Vi er måske bange for at belaste vores kolleger, der også har travlt, eller vi tror, at det at bede om hjælp virker som et tegn på svaghed. Men typisk vil både ledere og kolleger være glade for at kunne hjælpe.
Personlig strategi 3: Sig pyt
Man kan komme til at tage sit arbejde for nært, og det kan øge stressfølelsen. Det er derfor nødvendigt at have en naturlig distance til sit arbejde. Når vi befinder os i krævende situationer, kan vi tro, at verden styrter sammen, hvis vi ikke løser opgaverne. Det er vigtigt at stoppe vores egen katastrofetænkning ved indimellem at træde et skridt tilbage og sige ”pyt”.