Hvordan forebygger man stress på arbejdspladsen? Vi har samlet gode råd, der udpeger 10 fokuspunkter i stressforebyggelsen. Rådene er tænkt som en tjekliste til arbejdsmiljøgruppen, men kan også være gode at kende til for hele arbejdspladsen.
Under hvert af rådene gemmer sig et værktøj, der kan inspirere til, hvordan I konkret kan håndtere forebyggelse af stress. En oversigt med de 10 råd kan også hentes her. Del dem på jeres arbejdsplads.
1. Vurdér arbejdspladsens aktuelle stressniveauBrug for eksempel stresstrappen til at drøfte, hvilket trin I befinder jer på, og om alle er på samme niveau. Overvej, hvad der kan bringe arbejdspladsen mod den tempererede fase, hvor krav og ressourcer balancerer. |
|
2. Tjek balancen mellem krav og ressourcerSørg for i dialog med ledelsen af få overblik over, hvilke krav der er særligt stress-belastende, og hvilke ressourcer der forebygger stress. Vurdér krav/ressource- balancen både for arbejdsgruppen som helhed og for medarbejdere i farezonen. |
|
3. Lav de nødvendige prioriteringerI en situation, hvor I ikke kan nå det hele, er det vigtigt at aftale, hvad der er særlig vigtigt og haster. Et sådant fælles billede af prioriteringerne aflaster den enkelte, og det bør både skabes i hele personalegruppen og i dialogen mellem leder og medarbejder. |
|
4. Find mening i kerneopgaven At man leverer et godt stykke arbejde, der giver værdi for andre, er med til at give mening i arbejdet og forebygge stress. Derfor er det vigtigt, at I løbende sætter kerneopgave og kvalitet på den fælles dagsorden. |
|
5. Udform en stresspolitikAftal, hvordan I arbejder med stressforebyggelsen, og skriv det ned i en politik. Afklar, hvordan I vil holde politikken levende og omsætte den til en aktiv indsats. Og aftal at revidere politikken løbende, så den hele tiden tilpasses arbejdspladsens ændrede forhold. På offentlige arbejdspladser er det aftalt i overenskomsterne, at der skal udarbejdes retningslinjer for den samlede indsats for at identificere, forebygge, håndtere og bearbejde stress. |
|
6. Integrér indsatsen i jeres øvrige arbejdsmiljøarbejdeStress er tæt forbundet med andre arbejdsmiljøspørgsmål. Derfor kan I også bruge for eksempel APV'en i det forebyggende arbejde og derigennem styrke den organisatoriske læring. |
|
7. Sørg for, at alle reagerer på stresssignalerStress kan tages i opløbet, hvis årsagerne bliver opdaget og håndteret i tide. Derfor bør I på arbejdspladsen diskutere, hvordan den enkelte skal reagere, hvis han eller hun har mistanke om stress hos sig selv – eller en kollega. |
|
8. Hjælp hinanden med at hjælpeAt kunne støtte hinanden både fagligt og socialt er en vigtig ressource i stressforebyggelsen. Der er derfor brug for at skabe de nødvendige rammer for den kollegiale støtte. |
|
9. Vær særligt opmærksomme ved forandringerBåde små og store forandringer kan rykke ved balancerne i arbejdsmiljøet. Tænk dét med i forandringsprocessen, og vær opmærksom på, at vi ofte reagerer forskelligt på forandringer. |
|
10. Hav ledelsens opbakningFor at undgå stress på arbejdet er det vigtigt for både arbejdsmiljøorganisationen og den enkelte leder, at organisationen som helhed bakker op om indsatsen for at forebygge stress. Dialogen med højere ledelseslag er afgørende for at afstemme forventninger til indsatsens mål og midler. Det er arbejdsgiverens ansvar, at arbejdet er sikkert og sundt. |