Pausen er nødvendig af forskellige årsager
Hvis du har hårdt fysisk arbejde, behøver du pausen til at slappe af i kroppen. Har du meget tænkearbejde, hvor du skal koncentrere dig, kan du bruge pausen til at tænke på eller lave noget andet, måske få bevæget kroppen. Hvis dit arbejde kræver, at du er meget på socialt, kan det være, at du har brug for pausen til at være alene eller til en mere afslappet social sammenhæng på dine egne præmisser. Omvendt kan pausen have en social funktion, hvis du arbejder meget alene.
Her er desuden 5 faglige fordele ved pausen:
1. Du vil bedre kunne vurdere dine opgaver kvalificeret
Du vil have et bedre overblik, når du løser en opgave, og du vil bedre kunne vurdere dine opgaver kvalificeret. Det bliver lettere at prioritere din tid, ligesom det vil være lettere at holde mange bolde i luften på én gang.
2. Du vil få større overblik og mere overskud til at bede andre om hjælp
Du vil være bedre til at uddelegere og inddrage andre i din opgaveløsning. Hvis du selv planlægger dit arbejde, så søg råd hos din leder. En leder har faglig viden om at planlægge og prioritere.
3. Du vil lettere kunne afslutte dine opgaver og samtidig være tilfreds med resultatet
Du vil have lettere ved at løse dine opgaver, inden for den tid du har til rådighed. Du vil have lettere ved at acceptere de rammer, der gælder for dit arbejde, og du vil lettere kunne løse en opgave på det professionelle niveau, som er muligt med den tid, du har til rådighed.
4. Du får lettere ved at lade dig inspirere og se nye løsninger
Du vil kunne se genveje og mere enkle løsninger på dine opgaver. Du kan blive mere åben og bedre til at lytte. Og endelig, får du lettere ved at lære nyt.
5. Du vil få bedre kvalitet i arbejdet
Du vil have lettere ved at mærke, når din grænse for, hvad du kan klare af opgaver, er nået. Du vil bedre kunne beskrive det, der belaster dig fagligt, fysisk og psykisk. Det betyder mere kvalitet i arbejdet og bedre udnyttelse af arbejdspladsens viden. Stressede medarbejdere har ikke altid overskud til at dele viden med deres kollegaer.