Del: - -

Hvad er uklare og modstridende krav? Få styr på begreberne

Selvom uklare krav og modstridende krav minder om hinanden, er det ikke det samme. Bliv klogere på de to typer krav, og hvordan de kan opstå på din arbejdsplads.

Kravene er forskellige, men konsekvenserne er ens

Uklare og modstridende krav benyttes nogle gange som ét samlet udtryk. Det giver god mening, fordi kravene kan påvirke arbejdsmiljøet på mange af de samme måder.

Blandt andet kan både uklare og modstridende krav være en bagvedliggende årsag til andre arbejdsmiljøproblemer og f.eks. føre til:

  • Øget arbejdsmængde og tidspres, fordi man kompenserer for uklarheden og følelsen af ikke at gøre det godt nok ved at arbejde ekstra og/eller at overinvolvere sig.
  • Usikkerhed, frustration og måske voldelige reaktioner fra borgere, som oplever, at medarbejderne har forskellige tilgange til dem.

Begge typer krav kan også have nogle af de samme konsekvenser for helbredet, hvis man er udsat for dem over en længere periode, f.eks. øget risiko for søvnproblemer, langvarig stress, depression, hjertekarsygdomme og arbejdsulykker.

Men selvom kravene kan minde om hinanden og føre til nogle af de samme problemer, er man også nødt til at se på “uklare krav” og “modstridende krav” hver for sig. Blandt andet fordi der kan være forskel på, hvor og hvordan de skal håndteres og forebygges.

Hvad er uklare krav?

Uklare krav er krav, der ofte vil kunne tydeliggøres, men ikke er blevet det. Uklarheden kan f.eks. skyldes, at:

  • Arbejdsopgaverne ændrer sig hyppigt.
  • Krav og forventninger til opgaveløsningen er komplekse.
  • Der sker ændringer på jobbet, f.eks. i ledelsesforhold, organisering, ressourcer eller faglig tilgang.
  • Kravene ikke er blevet forklaret og formidlet tilstrækkeligt.

Uklare krav i arbejdet er beslægtet med begrebet ”rolleklarhed”, der handler om, i hvor høj grad medarbejderne kender den rolle, de forventes at udfylde i deres arbejdsfunktion.

Hvad er modstridende krav?

Modstridende krav er kendetegnet ved, at kravene ikke så let kan ophæves eller afklares. De enkelte krav kan godt hver for sig være klare og give mening, men problemet er, at det ikke er muligt at opfylde dem samtidig, fordi kravene er – eller opleves som – uforenelige.

Modstridende krav i arbejdet kan f.eks. komme, fordi man:

  • Skal tage hensyn til interesser og forventninger fra mange forskellige aktører, f.eks. politikere, forskellige ledere og ledelsesniveauer, kollegaer, andre afdelinger, borgere, pårørende eller samarbejdspartnere.
  • Er underlagt forskellige lovgivninger med hver deres logik.
  • Har flere resultatmål, der konkurrerer med hinanden.
  • Mangler tid og ressourcer til at løse opgaverne i den ønskede kvalitet.

Modstridende krav er beslægtet med begrebet “rollekonflikter i arbejdet”, som handler om situationer, hvor forskellige interessenter har forskellige forventninger til den arbejdsindsats, som medarbejderne skal levere.

Bliv inspireret af forskerne til jeres APV

Til at kortlægge omfanget og karakteren af de uklare og modstridende krav på arbejdet, kan I overveje at lade jer inspirere af de spørgsmål, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø benytter til at måle rolleklarhed og rollekonflikter.

4 spørgsmål til at måle rolleklarhed (som er beslægtet med uklare krav):

  • Er der klare mål for dit eget arbejde?
  • Ved du nøjagtigt, hvad der forventes af dig i dit arbejde?
  • Ved du, hvornår du har udført dit arbejde godt?
  • Ved du helt klart, hvad der er dine ansvarsområder?

4 spørgsmål til at måle rollekonflikter (som er beslægtet med modstridende krav):

  • Skal du gøre ting i dit arbejde, som du føler, burde gøres anderledes?
  • Bliver der stillet modstridende krav til dig i dit arbejde?
  • Indeholder dit arbejde opgaver, der er i modstrid med dine personlige værdier?
  • Må du nogle gange afslutte en opgave, før du føler, du er færdig med den?

I kan overveje at indarbejde spørgsmålene i jeres APV. Det vil kunne give jer en fornemmelse af problemerne, som I også kan bruge som datagrundlag i jeres dialog om APV’en efterfølgende.

Læs mere om uklare og modstridende krav, og hvordan man forebygger det 


Senest revideret den 06. juni 2024